PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Užitá grafika 1 – jednotný vizuální styl - OPBW1V107A
Anglický název: Graphic Design 1 - Cohesive Visual Style
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 55 / 44 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBW1V114A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (18.09.2020)
Zadání semestrální práce je koncipované s ohledem na možný průběh výuky semestru distanční formou. Výchozí rámec semestru představuje výzva „Zapojme všechny“: https://pages.pedf.cuni.cz/spp/chci-doucovat/. Úvod do oboru vizuální komunikace. Základy práce s obrazem a písmem v PC. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace jako specifické součásti výtvarné kultury. Seminář uvádí do problematiky moderní grafiky, grafického designu, ilustrace, umění knihy, tisku a papíru. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro práci v grafických editorech. Prostřednictvím teoretických přednášek, výtvarných etud a experimentací získají představu o možnostech tvořivého užití postupů a technik oboru soudobé vizuální komunikace v rámci pedagogického procesu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (21.09.2017)

Porozumět souvislostem role užité grafiky ve vývoji evropské kultury, vzdělanosti a umění. Historie moderní užité grafiky a grafického designu v Čechách a v zahraničí. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.09.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BOSÁK, P., JANSA, R. Proto. Praha: Tranzit; Vysoká škola uměleckoprůmyslová; Quick brown fox jumps over the lazy dog, 2013.
HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2000.
TWEMLOWOVÁ, A. K čemu je grafický design? Praha: Slovart, 2008.
SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart. 2008.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
AMBROSE, G. HARRIS, G. Typografie.  Brno: Computer Press, 2010.
BLAŽEJ, B. Grafická úprava tiskovin. Praha: SPN, 1990.
DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997
HŮLA, J. LEHKOŽIVOVÁ, I. ŠPIČÁKOVÁ I. (ed) Zdenek Seydl a knihy. Praha: Archiv výtvarného umění 2016.
KARLAS, O. Typografická písma Vojtěcha Preissiga. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009.
KLEINOVÁ N. Bez loga. Praha: Argo, 2005
KNOBLOCH, I (ed.). Ladislav Sutnar v textech: (mental vitamins). Praha: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze; Kant, 2010.
Kolektiv.: Ladislav Sutnar – design in action. Praha: Argo, 2003.
LAMAČ, M.: Od secese ke kubismu. Osma a SVU. Teorie, kritika. Odeon, Praha 1992.
LAHODA, V. RYKR, Z. Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu. Praha: Kant. 2016.
PRAHL, R. Volné směry. Torst, Praha 1993.
VLČKOVÁ, L. Vojtěch Preissig - Pro republiku! Praha: Pražská edice; Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2008.
RICHTR, M. ZÁRUBA, A. CI.CZ 1990 – 2007 (Firemní styl v České republice). Praha, CI.CZ. a Ogilvy CID, 2008.
SYLVESTROVÁ, M. TOMAN, J. (ed) Zdeněk Rossmann. Brno: Moravská galerie v Brně, 2015.
SIMMONS, J. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009.
SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae. 2009.
TOMAN, J. Foto/montáž tiskem. Praha: Kant, 2009.
TOMAN TYLOVÁ, B. (ed) Jde o to, aby o něco šlo: typograf Oldřich Hlavsa. Praha : Akropolis ; Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně, 2015.

Časopisy
Anorak, Baoplán, Baseline, Blok, Caves, Deleatur, Emigre, Graphis, Homo Felix, Host, Font, Fukt, Kix, Komfort Mag, Loop, Mincho, Pedal Project, Raketa, Raut, Rojo, Spike, Typo, Vice, Wrap, Živel.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (21.09.2017)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)

Zápočet

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (04.10.2020)

- Promyslete a vytvořte soubor dokumentů vhodných pro uplatnění distančního studia výtvarné výchovy.
- Vyberte dílčí téma s ohledem na možnosti distanční výuky, promyslete charakter výtvarného cvičení, zohledněte podmínky a navrhněte sadu didaktických podkladů vhodných k realizaci daného cvičení.
- Jako výchozí formu pracovního listu použijte korespondenční lístek / pohlednici.
- Přidržte se tradice modernismu s důrazem na jednoduchou, funkční, otevřenou a přizpůsobivou strukturu.
- Počítejte s omezenými výtvarnými prostředky na straně žáka. Pokuste se formulací zadání podpořit chuť žáka ke hře s materiálem, významem i procesem tvoření.
- Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

Odkazy kurzu v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3143.

Témata cvičení předmětu
01. 05. 10. 2020, Zadání semestrálních prací.
02. 19. 10. 2020, Grafická etuda I.
03. 02. 11. 2020, Grafická etuda II.
04. 16. 11. 2020, Grafická etuda III.
04. 30. 11. 2020, Jan Schmid, plakáty, Galerii Vinohradská 12
05. 14. 12. 2020, Nejkrásnější knihy Česka, Německa, Polska, Slovenska a Švýcarska, letohrádek Hvězda
06. 04. 01. 2020, Zápočtový termín, Instalace výstavy.

Témata přednášek předmětu
01. 12. 10. 2020, Jednotný vizuální styl.
02. 26. 10. 2020, Vizuální komunikace.
03. 09. 11. 2020, Digitální písmo, zdroje, distribuce, užití.
04. 23. 11. 2020, Písmo, význam, typologie. Vizuální reference starověku a antiky.
05. 07. 12. 2020, Písmo, vizuální reference středověku, knihtisk.
06. 21. 12. 2020, Písmo, vizuální reference novověku. České písmařství.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (04.10.2020)

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje soubor o minimálním počtu 3 ks dopisnic / pohlednic.
Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

Odkazy kurzu v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3143.
Klíč k zápisu: Styl

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK