PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Hlasová výchova ve sboru II - OPBU2H109A
Anglický název: Voice Education in Choir II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Prerekvizity : OPBU2H103A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)
Zdokonalování základních návyků při kolektivní hlasové výchově ve sboru, při nácviku a interpretaci sborového repertoáru. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti. Ověřování vlastních interpretačních názorů v nácviku sborových skladeb a v následné diskuzi.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

V době distančního vdělávání bude výuka probíhat podle rozvrhu na platformě MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

FEDOR, V., VRCHOTOVÁ - PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Supraphon Praha-Bratislava 1969.

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I. Praha : Karolinum, 1988. 304 s. ISBN 80-7184-556-6

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I. Netolice, 2009: Jc-Audio hudební vydavatelství a nakladatelství . ISBN 978-80-87132-06-7.

VRCHOTOVÁ - PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu. Fakulta pedagogická. Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: NIPOS, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2006. ISBN: 80-7178-916-X, 146 s.

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Práce hlasového poradce v pěveckém sboru. Jihlava : ÚKVČ Praha a Dům kultury ROH v Jihlavě, 1987.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

Každý student si připraví dva výstupy v semináři:

1. Hlasová kultura a rozezpívání vybraného pěveckého sboru. Historie souboru, repertoárové zaměření, koncertní činnost. Charakteristika rozezpívání v tomto sboru sboru a výcvik hlasové kultury. Písemné zpracování a přednesení v semináři doplněné ukázkami interpretace. Můžete představit sbor, který znáte z vlastní praxe, nebo představit nějaký významný sbor.

2. Srovnávací interpretace libovolně vybraného sborového díla (porovnání nejméně dvou zvukových záznamů). U méně známých skladeb doporučuji poskytnout notový materiál předem na mail.

Další náplň seminářů: Intonační výchova v pěveckém sboru. Souvislosti nepřesné intonace sboru s nedostatky v pěvecké výchově. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti a výběr vhodných hlasových cvičení řešících danou problematiku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

 

Požadavky k zápočtu: průběžně orientace v probírané problematice. Rozezpívání bez klavíru. Udávání tónů pomocí ladičky.

Písemně: V případě obnovení prezenční výuky komentovaný písemný zápis rozezpívání třírůzných pěveckých sborů (mužský nebo ženský,dětský, smíšený), zaslaný mailem. V době distanční výuky návrh rozezpívání (5 cvičení) pro vybranou školní třídu a školní sbor.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK