PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu - OPBT2T135A
Anglický název: Psychology and sociology of physical education and sport
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Irena Svobodová
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D.
PaedDr. Irena Svobodová
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (05.10.2017)
Předmět chce doložit, jak optimalizovat přípravu každého sportovce tak, aby vnímal pohyb pozitivně a v souladu se specifickým prostředím. Dále chce prokázat závislost psychologické přípravy na prostředí a osobním psychickém stavu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (05.10.2017)

Cílem předmětu je poskytnout poznatky o psychologických a sociologických vlivech tělesné výchovy a sportu ve škole pro zlepšení sociálních a psychologických dovedností a schopností.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (31.03.2021)

V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.

Link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9469#section-8

Atletika V

https://teams.microsoft.com/meetingOptions/?organizerId=4220781b-30af-4055-96d4-a18397aaa39f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2&threadId=19_95d440d17432403bb25924181fabef7e@thread.tacv2&messageId=1617180113132&language=cs-CZ

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (30.10.2019)

Vaněk, M., Hošek, V., Rychecký, A., Slepička, P. Psychologie sportu. PRAHA: SPN, 1980

Jirka,Z.,- (1990), Regenerace a sport,Olympia:1990

SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. : Psychologie sportu. Karolinum, 2009

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN: 80-7178-463-X

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (05.10.2017)
Hlavní bloky studia:
1. Význam předmětu psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu.
2. Psychologie sportu a výkon - zlepšení kvality života.
3. Psychologická příprava a její závislost na tréninkových plánech.
4. Psychologická příprava jako adaptace žáků a sportovců na tréninkové prostředí ( sociální vztahy mezi sportovci a možnosti jejich  osobních a institucionálních interakcí).
5. Vliv tělesné výchovy a sportu na poznávací funkce a na variabilnost obvyklých emočních situací ve sportu.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)

 

Tematické okruhy ke zkoušce

1. Historie a předmět psychologie sportu

2. Psychické procesy ve sportu

3. Emoce, motivace a vůle ve sportu

4. Regenerace a relaxační techniky ve sportu

5. Psychologická příprava sportovce  a její zařazení do tréninkového procesu

6. Sport jako sociální prostředí

 

Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK