PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH II. - OPBS2S113A
Anglický název: Special education of persons with behavioral disorders II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS1S128A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS2S110A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)
Posluchači získají teoretické i praktické (exkurse, účast na výuce a na vybraných aktivitách) informace a znalosti o metodách práce s jedinci s poruchami chování. Budou seznámeni se specifiky etopedické praxe. Pozornost bude věnována způsobům prevence nevhodného chování jedinců s poruchami chování ve školách, podobně jako metodám intervence v dané oblasti. Orientaci v platné legislativě, související s danou problematikou. Další náplní bude charakteristika současného stavu vězeňství v České republice. Vnější a vnitřní diferenciace. Přehled o existujících věznicích a odděleních výkonu vazby v ČR. Důraz na výkon trestu odnětí svobody a programy zacházení ve vězeňství. Význam krizových oddělení, výstupních oddělení, specializovaných oddělení. Programy pro odsouzené osoby závislé na návykových látkách a alternativní opatření - charakter alternativních trestů uplatňovaných v ČR.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Literatura:

  1. BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: Učebnice pro studenty učitelství.Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  2. JEDLIČKA, Richard a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
  3. JEDLIČKA, Richard; FRANCLOVÁ, Marta; KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  4. JŮZL, Miloslav. Základy penologie a penitenciaristiky. Praha: UJAK, 2017. ISBN 978-80-7452-131-7.
  5. KALINA, Kamil a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-4331-8.
  6. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, H. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí. Dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
  7. MIOVSKÝ, Michal a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  8. MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.ISBN: 80-210-2511-5.
  9. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  10. SMOLÍK, Arnošt; SVOBODA, Zdeněk a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
  11. SOCHŮREK, Jan. Kapitoly z penologie, 2. díl. Teorie a praxe zacházení s vězněnými. Liberec: Technická univerzita, 2007. ISBN 978-80-7372-204-3.
  12. ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
  13. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
  14. ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-391-9.

Legislativní a metodické zdroje:

  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů
  • Zákon č. 257/2000 Sb., o probační a mediační službě
  • Zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
  • Zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky
  • MŠMT ČR. Metodická doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Sylabus: 

  1. Historiografický exkurz oboru etopedie. Jednotlivé historické přístupy k péči o dítě porušující závažné sociální normy a jejich vývoj v zahraničí a v našich zemích tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou). Užití odměny a trestu v běžném edukačním a resocializačním procesu u těchto jedinců. Významné osobnosti oboru.  
  2. Společenský význam norem, pravidla a jejich význam pro saturaci základních psychických potřeb. Socializace jedince, periodizace osobnostního vývoje v kontextu vztahu normě, vývoj hodnotového systému dítěte. Periodizace morálního vývoje.
  3. Proces nápravné péče v oblasti poruchy chování. Pedagogický rozměr tohoto procesu. Metody etopedické práce a jejich mezioborový rozměr.
  4. Speciálně pedagogická diagnostika, návazná vyšetření, prognóza, pedagogická dokumentace, pedagogická činnost systémová, pedagogická činnost na úrovni dominantního problému, práce s etopedickým posudkem.
  5. Systém prevence ve školách a školských zařízeních. Školní poradenská pracoviště a školská poradenská zařízení. Postavení, činnost a význam školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, školního psychologa. Tvorba a obsah Minimálního preventivního programu (MPP).
  6. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. Primární, sekundární a terciární prevence, specifika prevence ve školním prostředí. Vybrané rizikové chování u dětí a mládeže a možnosti jeho řešení ve školním prostředí - návykové látky, vandalismus, krádeže, sebepoškozování, domácí násilí.
  7. Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob. Tělesné týrání aktivní a pasivní povahy, psychické týrání, sexuální zneužívaní, zanedbanost a zanedbávání, syndrom CAN, zvláštní formy týrání a zneužívání, ohrožené skupiny obyvatel, ohlašování případů týrání, zneužívání a zanedbávání, možnosti nápravy a prevence. Výchovná opatření a opatření na ochranu dítěte. Zařízení sociálně právní ochrany.
  8. Rodina a její funkčnost, proces odebírání dítěte na podkladě screeningu a diagnostiky v oblasti dětí ohrožených poruchou chování. Úloha a možnosti sociálního odboru, soudu, školy a dalších institucí.
  9. Vymezení pojmů kriminalita a delikvence, rozdíl mezi nimi. Trestný čin (pojem a podstata trestného činu, třídění trestných činů, pojmové znaky trestného činu, protiprávnost a okolnosti vylučující protiprávnost). Trestní odpovědnost osob mladších 18 let. Poslání a organizační struktura Probační a mediační služby ČR. Alternativní tresty. Důvody existence alternativních trestů. Význam probačních a mediačních programů.
  10. Historie trestu a trestání. Pojetí trestu a trestání ve starověku, středověku a v dobách osvícenství. Penologické koncepce. Osobnostní charakteristiky delikventů, typologie delikventní subkultury. Specifika práce s odsouzenými. Negativní jevy ve vězení (prizonizace, institucionalizace, ideologizace). Současná trestní politika zaměřená na prosazování restorativních metod při uplatňování různých institutů trestního práva. Vnější a vnitřní diferenciace výkonu trestu odnětí svobody. Oblasti výchovného působení na odsouzené prostřednictvím programů zacházení. Specializovaná oddělení ve výkonu trestu odnětí svobody - jejich význam pro odsouzené.
  11. Specifika a rozdíly výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu vazby. Zvláštnosti v diferenciaci mladistvých odsouzených.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK