PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SP II. - OPBS2S107A
Anglický název: Special education of individuals (persons) with hearing impairment II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS1S125A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS2S104A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání. Komunikační systémy neslyšících osob. Kultura Neslyšících. Poradenský a vzdělávací systém, komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené. Historie vzdělávání sluchově postižených. Důsledky a prevence sluchových vad.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Cílem předmětu je prohloubení problematiky sluchového postižení, orientace v komunikačních přístupech ve vzdělávání sluchově úpostižených v minulosti a současnosti. Orientace v naší i zahraniční odborné literatuře. Aaktivní účast na přednáškách.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58.  In KVĚTOŇOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-26-6.

MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. In: Speciální pedagogika. 1993/94, ročník 4, č. 5. S. 12-19. ISSN 0862-1632.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6.

OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český zakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN: 978-80-87153-47-5.

REDLICH, K. CODA – Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (30.01.2019)

Zkouška se bude skládat z písemného testu (úspěšnost alespoň 70%).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1.     Poradenský a vzdělávací systém, raná péče, speciálně pedagogická centra, mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole.

2.     Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené ve světě.

3.     Nástin historického vývoje péče o sluchově postižen u nás.

4.     Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, Advanced Bionics. 

5.     Logopedická intervence po kochleární implantaci (sluchová výchova, řečová výchova, odezírání).

6.     Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.

7.     Vizuálně-motorické komunikační systémy, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, pomocné artikulační znaky, psaná forma jazyka a další.

8.     Kultura Neslyšících. Mimoškolní aktivity.

9.     Problematika tlumočení, typy, tlumočnické služby. Umělecké tlumočení.

10.   Legislativa.

11.   Důsledky sluchových vad.

12.   Prevence vad sluchu a ochranné pomůcky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK