PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky - OPBS2S101A
Anglický název: Special Education Propedeutics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 82 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS2S102A, OPBS2S103A
Je korekvizitou pro: OPBS2S120B, OPBS2S102A, OPBS2S103A, OPBS2S119B
Je prerekvizitou pro: OPBS2S106A, OPBS2S104A, OPBS2S105A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (12.10.2020)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu,integrace,inkluze a společné vzdělávání jako proces. Důraz bude kladen na rodičovskou péči a na vzdělávání jako důležitý komponent. Studenti budou seznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

Výuka bude v případě nařízení distanční výuky realizována dle rozvrhu prostřednictvím MS Teams. Individuální konzultace jsou umožněny prostřednistvím emailu.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (12.10.2020)

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

KOLÁŔOVÁ, K (ed.)  Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.

KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.

RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4

CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením

Učitelské noviny

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (15.10.2020)

1. Přehled terminologie a vývoj diskurzu ve speciální pedagogice

2. Profilující osobnosti oboru

3. Historiografie oboru a jeho podoborů, periodizace vývoje o postižené v ČR

4. Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru. Její postavení v systému věd

5. Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled

6. Posun vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: Vývoj pojetí od defektu, vady a péče ke specifickým potřebám

7. Komplexní přístup k hodnocení a podpoře kvality života znevýhodněných osob

8. Rodina a dítě s postižením. Rodičovství a sourozenecké vztahy

9. Vzdělávání jako důležitá komponenta života jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami

10. Osobní autonomie znevýhodněných osob, služby asistence

11. Významné právní normy a současná legislativa upravující postavení znevýhodněných osob  (dětí, žáků, studentů)

12. Současné mezinárodní trendy v podpoře znevýhodněných osob

13. Státní politika podpory osob s postižením

14. Problematika zaměstnávání znevýhodněných osob. Jejich současné postavení na trhu práce

15. Význam neziskového sektoru a činnosti nestátních neziskových organizací

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

písemný test, seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK