PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SP I. - OPBS1S109A
Anglický název: Special education of individuals with hearing impairment I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS1S101A
Je prerekvizitou pro: OPBS1S150B, OPBS1S125A, OPBS1S149B
Je záměnnost pro: OKBS1S109A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (31.01.2018)
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se sluchovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností, přináší pohled na neslyšící osoby z medicínského hlediska a ze sociokulturního. Přináší informace z anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. Objasňuje typy a stupně sluchových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Poskytuje orientaci v diagnostických metodách a kompenzačních pomůckách se zaměřením na moderní technologie. Seznamuje s různými komunikačními přístupy z hlediska historie i současnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (31.01.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se sluchovým postižením.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (31.01.2018)

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

PECHOVÁ, M. Atlas anatomie. Praha: Svojtka & Vašut, 1996. ISBN 80-7180-092-9.
POTMĚŠIL, M. a kolektiv Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2018)

Zkouška formou písemného testu. Povinná literatura ke zkoušce:

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, 302 s. ISBN 978-80-7290-619-2.

Ke zkoušce přinést portfólio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných v základních školách pro sluchově postižené.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (30.01.2018)

Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad, reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní, objektivní metody audiometrie. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu. Kompenzační pomůcky, sluchadla, FM systémy, indukční smyčky, kochleární implantáty. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK