PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Lingvodidaktická analýza procesu jazykové výuky - OPBR2R137B
Anglický název: Linguodidactic Analysis of the Language Teaching Process
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBR2R122A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
Cílem předmětu je objasnit studentům základní procesy, které při výuce cizího jazyka probíhají. Práce v seminářích je založena především na analýze aktuálních učebních souborů, které samotný proces jazykové výuky do značné míry ovlivňují. Studenti jsou vedeni k samostatné reflexi modelových příkladů výuky cizího jazyka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Cílem předmětu je objasnit studentům základní procesy, které při výuce cizího jazyka probíhají. Práce v seminářích je založena především na analýze aktuálních učebních souborů, které samotný proces jazykové výuky do značné míry ovlivňují. Studenti jsou vedeni k samostatné reflexi modelových příkladů výuky cizího jazyka.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Učební soubory Pojechali, Raduga po-novomu, Klass!

 

Doporučená literatura

Cícha, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha : SPN, 1982.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Školské dokumenty

Učební soubory Vremena, Echo a další.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
  1. Specifika výuky ruského jazyka na základní a střední škole.
  2. Pedagogická komunikace při výuce cizího jazyka na základní a střední škole.
  3. Využití mateřštiny při výuce cizího jazyka.
  4. Strategie učení žáků při výuce cizího jazyka.
  5. Zřetel k žákovi ve výuce cizího jazyka.
  6. Motivace ve výuce cizího jazyka.
  7. Základní psychologické procesy a stavy ve výuce cizího jazyka.
  8. Žák se specifickými vzdělávacími potřebami ve výuce cizího jazyka.
  9. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základní a střední škole.
  10. Analýza učebních souborů z pohledu jednotlivých jazykových prostředků.
  11. Analýza učebních souborů z pohledu jednotlivých řečových dovedností.
  12. Analýza učebních souborů z pohledu orientace na žáka a činnostně orientované výuky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.01.2020)

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění všech zadaných úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK