PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vzdělávání - OPBQ2P107A
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ2P101A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět je zaměřen na rozvoj vzdělávání v multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem předmětu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se seznamují s postupem školy při přijetí a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Předmět je zaměřen na komunikaci a spolupráci s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a komunity.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.

CORMAN, L. Tváře a charaktery. 1. vyd. Praha : Stratos, 2010. 372 s. ISBN 978-80-85962-22-2.

PRUCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Aktual. Praha : Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

1.Multikulturalismus a interkulturní vzdělávání. Inkluze, žáci s odlišným mateřským jazykem. 

2. Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.

3. Utváření etnické identity.

4. Minority, Romové, cizinci v ČR.

5 Uprchlíci a migranti.

6. Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

Předmět je zakončen zápočtovým textem. Kombinace otevřených a uzavřených otázek min. úspěšnost 75 %, 3 pokusy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK