PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP I. - OPBP1S151A
Anglický název: Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS2S105A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1S148A, OPBP1S149A
Záměnnost : OBPS18014, OBPS18907
Je prerekvizitou pro: OPBP1S156B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Student se seznámí s oblastí komunikace a narušené komunikační schopnosti; seznámí se se základními pojmy z oblasti logopedie - s předmětem vědního a studijního oboru, s jeho historií i současným systémem poskytování logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví. Bude znát jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti, seznámí se s vývojem řeči i jeho narušením.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

 

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.

KLENKOVÁ, J. Komunikační schopnosti vývojově postižených dětí - dětí s DMO v raném věku. Speciální pedagogika, 2002, roč. 12, č. 3, s. 190-196. ISSN 1211-2720.KLENKOVÁ, J. Vývoj komunikačních schopností dětí v raném věku, komunikační interakce matka-dítě. Komenský, 2002, roč. 127, č. 1, s. 38-40. ISSN 0323-0449.

KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

Další studijní prameny a odborná literatura je zadávána v průběhu výuky.

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

Komunikace, komunikační kompetence,vědní obor, zabývající se patologí v komunikačním procesu, historie oboru logopedie, předmět vědního oboru. Systém logopedické intervence v České republice a ve světě. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči, narušený vývoj řeči, vývoj řeči opožděný, vývoj řeči u jedinců s mentálním postižením, specificky narušený vývoj řeči. Fonetické a fonologické poruchy, možné přístupy k dětem s obtížemi ve vývoji artikuace.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (02.02.2020)

- 80% účast

- splnění zadaných úkolů a seminárních prací;

- zkouška formou písemného testu, k úspěšnému splnění nutné 75% správných odpovědí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK