PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie II - OPBP1Q107A
Anglický název: Developmental psychology II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 49 / 45 (44)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Neslučitelnost : OBPS13510
Prerekvizity : OPBP1Q103A
Záměnnost : OBPS13010
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2021)
Předmět Vývojová psychologie II je zaměřen na pokračování a rozšíření propedeutiky jedné ze základních psychologických disciplín. Prerekvizitou pro tento kurz je splnění kurzu Vývojová psychologie I. (zimní semestr). V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od školního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. V akademickém roce 2020/2021 bude kurz probíhat online - v době rozvrhu (čt od 12:35), v aplikaci Zoom. Studující obdrží link a podrobnější informace emailem. Veškeré studijní opory a aktuální informace budou také k dispozici v kurzu Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2522
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od nástupu dítěte do školy, po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

ARNETT, J. J. Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press, 2014.

ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009.

BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka.  Praha: Portál, 2015

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012.

LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D.  Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011..

PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.

SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

SHAFFER, David R. [ed]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999.

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

1)  Mladší školní věk  

·         Vymezení období a klíčových charakteristik etapy.

·         Tematizace rané gramotnosti a její vývoje.

·         kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace.

·          Změny v socializaci jedince - role školáka

·         Sebepojetí, identita.

·         Mladší školní věk v odraze vývojových teorií

·         Vývoj morálky jedince 

·         Longitudinální studie (ELSPAC, aj.)

2)  Adolescence - změna diskurzu

·                    aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence.

·                    historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru). 

·                    Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol.

3)  Raná adolescence (starší školní věk)

·         pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní.

·         Charakteristika genderových rozdílů.

·         Změny v roli školáka

·         Změny v oblasti identity, sebepojetí

·         Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince

·         Vrstevnické a romantické vztahy

4)   Střední a pozdní adolescence

·         Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny.

·         Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy

·         Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace.

·         Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.

·         Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence.

·         Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů.

5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti

·         Emerging Adulthood  (J. J. Arnett), specifika, úkoly.

·         Odůvodnění teorie

·         Kritika

6)  Raná dospělost

·         Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny.

·         Osobnostní zralost, nové sociální role.

·         Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství.

·         Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí. 

·         Formy životního stylu (empirické studie).

·         Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.

7)  Střední a pozdní dospělost

·         Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání.

·         Identitní otázky.

·         Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl.

·         Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty.

·         Pozdní dospělý na trhu práce.

8)  Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka 

· Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití.

· Rodina a rozvod, střídavá péče. 

· Doplněné rodiny.

·         Fenomén single.

·         Spolubydlení.

·         Homosexuální svazky.

·         Náhradní rodinná péče.

·         Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství.

9)  Rané stáří

·         Vymezení a periodizace.

·         Involuční změny.

·         Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí.

·         Sebepojetí, specifika.

·         Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu.

·         Ageismus.

·         Stáří a rodinné vztahy.

·         Kvalita života ve stáří.

10)  Pravé stáří

·         Vymezení a charakteristika.

·         Proměny psychických i fyzických funkcí.

·         Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby.

·         Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.  

11)  Fenomén umírání a smrti

·         Umírání a smrt jako psychologický fenomén.

·         Vývoj konceptu smrti od dětství.

·         Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová).

12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje 

·         Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie,

·         Life -span teorie,

·          Biodromální teorie

·         Diskuze, náměty, shrnutí

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

Kurz je rozdělen na část přednáškovou a seminární (1/1). Proto je jednou z podmínek splnění pravidelná docházka. Tolerovány jsou 2 absence, další absence musí být studentem řádně omluveny.

Studující zpracovávají během semestru v malých týmech (3-4 členů) referát na aktuální téma vývojové psychologie. Tento referát má komparativní charakter, studenti představují téma z pohledu alespoň pěti empirických studií, českých i zahraničních. Referát poté prezentují a odevzdávají i v písemné podobě.

Kurz je zakončen zkouškou, která se skládá ze dvou částí - první je písemný didaktický test z obou navazujících kurzů (vývojová psychologie I, II), poté následuje ústní zkouška, kdy studující odpovídá na dva okruhy otázek, jeden je ze zimního semestru a jeden ze semestru letního. Pro přihlášení k ústní části zkoušky musí studující úspěšně absolvovat písemnou část. Okruhy témat i bližší informace k didaktickému testu i k ústní části získají studenti na přednášce.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK