PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Francouzská literatura v historickém kontextu II - OPBF2F139B
Anglický název: French Literature within a Historical Context II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština, čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Vyučující: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)
Četba literárních textů II je založena na získávání a upevňování rámcových znalostí a vědomostí z komplexního období francouzské literatury 18. století prostřednictvím přímého interpretačního přístupu k francouzskému textu. Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence ve francouzské literatuře 18. století. Tento záběr má tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární funkce děl, jednotlivé žánry, statut autora a recepce jeho čtenářem. Stručný historický exkurz. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl. Záměr prohloubit četbu s porozuměním ve francouzském jazyce (Voltaire, Laclos, Rousseau, Montesquieu, Diderot, Chenier). Kurz probíhá ve francouzském jazyce. Přednáška se doporučuje bakalářům. Podmínkou k zakončení je seznam četby ze 17. a 18. století; referát ve francouzském jazyce z přečteného literárního díla; výstupní znalostní test. Viz také anotace k předmětu seminář Četba literárních textů.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. Přednáška bude probíhat formou prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího.

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu.

Teoretický základ bude probíhat formou 10ti prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího.

Studenti budou samostatně číst literární díla v českém a francouzském jazyce.

Připraví si referát ve francouzském jazyce.

Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin

Práce se studijními materiály: 10 hodin

Plnění průběžných úkolů: 10 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce: 0 hodin

Příprava na Z+Záp: 24hodin

-četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu: 15minut

Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut

Literatura - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Evropská literatura:

1719 Defoe, Robinson Crusoé

1726 Swift, Les voyages de Gulliver

1760-1767 Sterne, Vie et opinions de Tristam Shandy

1774 Goethe, Les souffrances du jeune Werther

1781 Schiller, Les brigands

Kant, Critique de la raison pure

Kundera, Milan, 1981 : Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno, Atlantis, 117 p.

Francouzská literatura:

Voltaire, Candide, cokoliv

Montesquieu, Perské listy

Diderot, cokoliv

Laclos, Nebezpečné známosti

Pour aller plus loin:

Fénelon, Les Avantures (sic !) de Télémaque, Lettre à l’Académie

Montesquieu, Charles Louis, Lettres persanes

Diderot, Denis, Jacques le fataliste, Le Neveu de Rameau, La Religieuse, Le paradoxe sur le comédien

Rousseau, Jean-Jacques, Julie ou la Nouvelle Héloïse, Les Confessions, les Rêveries du promeneur solitaire, Émile ou de l’Éducation

Voltaire, Candide ; L´Ingénu, extraits du Dictionnaire philosophique

Prévost, Manon Lescaut Marivaux, Pierre Carlet de Chamblain de, Le paysan parvenu ou La Vie de Marianne

Lesage, Alain-René, Le Diable boiteux ou Gil Blas de Santillane

Laclos, Choderlos de, Les Liaisons dangereuses

Chénier, André, La jeune Tarentine

Bernardin de Saint-Pierre, Paul et Virginie

Sources :

Lagarde, André, Laurent, Michard, Le XVIIIe siècle.

Les grands auteurs français du programme. Paris : Bordas

Roche, Daniel, La France des Lumières. Paris : Fayard, 1993.

Kant, Qu’est-ce que les lumières ? éd. de poche en GF, Cassirer, Ernst, La philosophie des Lumières. Trad. fr., Paris : Fayard, 1966, 1970. 

Zatloukal, Antonín, Studie o francouzském románu. Olomouc : Votobia, 1995, s. 3-128. [Montesquieu, Voltaire, Prévost, Diderot : kvalitní « úvodové » studie]

Veselý, Jindřich, Studie z francouzského osvícenství. Román a rozum : Montesquieu, Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau a jeho doba. Praha : Karolinum, 2003.

Le Robert des Grands Ecrivains de Langue française, (Hamon et Roger-Vasselin dir.), Paris : Dictionnaire Le Robert, 2000. a další literárněvědné příručky a antologie

 
 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Referát na základě úryvku na zvolené téma ve dvojicích. Je nutné přečíst literární dílo celé. Pokud student nepřečte dílo celé, nebude referát hodnocený jako "splněný".

Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii.

Student předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století. Doporučujeme přečíst si literární díla, která jsou tučně podtržená v Literatuře.

Doporučujeme přečít si anotaci literárních kurzů Četba literárních textů I pí doktorky Listíkové před začátkem semestru.

Přednáška je povinně volitelná.

Je však studentům předmětu Četba literárních textů II doporučena.

Upřednostnili jsme dvouhodinovou dotaci na seminář, hodinová přednáška se proto už "nevešla" mezi povinné předměty, je však pro pochopení francouzské literatury a jejího vývoje zásadní. 

Student pracuje na základě své účasti na přednášce a až po úspěšném zakončení semináře Četba literárních textů I.

Vzhledem k distanční výuce během koronavirové krize došlo ke změně v zakončení předmětu:

Studenti odevzdají: písemný referát.

Zapíšou se do kurzu v prostředí Moodle 2 a MS Teams

https://dl2.cuni.cz/user/view.php?id=33068&course=2614

(kde je 10 velkých kapitol s prezentacemi, odkazy, texty, videem, referáty, čítankou s otázkami k textům).

V zápočtovém týdnu se budou konat testy online.

 

 

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

1

Introduction générale: repères historiques, littérature française du XVIIIe siècle, littérature européenne, art, science et technique; révision du Classicisme (1636-1778); introduction aux Lumières (1715-1789).

 

2 

Voltaire (1694-1778) ; notions de base (qu’est-ce qu’une lettre philosophique, qu’est-ce qu’un conte philosophique) raison, logique, discours argumentatif; tragédie Racine - Voltaire.

 

3 

Voltaire; liberté et tolérance, son rôle sous les Lumières; le conte philosophique; Roman par lettre, Correspondances, Lettre philosophique.

 

4

Lesage; Marivaux, sa personnalité, sa vie, son œuvre.

Poésie au XVIIIe siècle : Chénier.

 

5

Montesquieu (1689-1755); sa personnalité, sa vie, son œuvre; Lettres persanes. Antonín Zatloukal : Montesquieurovy Perské listy. In Antonín Zatloukal : Studie o francouzském románu, Votobia 1995, s.7-28.

 

6

Encyclopédie; Dictionnaire, encyclopédie de tradition française aujourd’hui.

 

7

Diderot (1713-1784), le réalisme dans la prose. Antonín Zatloukal : Postavy a kompozice Diderotova románu Jakub fatalista. In Antonín Zatloukal : Studie o francouzském románu, Votobia 1995, s.97-124.

 

8

Le contexte de la littérature européenne : Defoe; Swift, Goethe, Kant.

 

9

Prévost, Manon Lescaut.

 

10

Rousseau, sa conception de la société, sa conception de l’éducation, ses idées philosophiques porteuses; Beaumarchais - le thème du maître et du valet.

 

11

Laclos, Les liaisons dangereuses; adaptations au cinéma.

 

zápočtový týden : test online

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (16.01.2022)

Přednáška se doporučuje. Navazuje na Četbu literárních textů 17. století.

Předmět se uzavírá sestavením seznamu četby z literatury 17. a 18. století.

Písemný test ze znalostí a vlastní četby v zápočtovém týdnu.

Referát. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK