PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Literární interpretace - OPBA2A137B
Anglický název: Literary Interpretation
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2475
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (01.02.2020)
Jedná se o semestrální kurs zaměřený na četbu a analýzu angloamerické literatury ? především prózy. Až na několik výjimek se jedná o díla současných autorů. Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i rozsah a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. “close reading”(detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z moderních (pragmatičtěji zaměřených) metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů. Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking, tedy “Čtení a psaní ke kritickému myšlení?".
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (31.01.2021)

Veškeré kurzovní materiály lze stáhnout v prostředí Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2475

klíš k přístupu: inter

Online webináře probíhají v prostředí Zoom na adrese:

https://cuni-cz.zoom.us/j/94430775864

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (01.02.2020)

Doporučená literatura:

Primární materiály (+ audio) se nalézejí v Moodlu na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2475.  Klíč: inter

 

Sekundární literatura:

Abrams, M. H. The Mirror and the Lamp: Romantic Theory and the Critical Tradition, London: Oxford University Press, 1953

Kravis, J., (Ed.) Teaching Literature: Writers and Teachers Talking. Cork: Cork UP, 1995

Shrodes, C., Finestone, H., Shugrue, M. The Conscious Reader, New York: Macmillan Publishing Company, 1985

Di Yanni R. Literature: Reading Fiction, Poetry, Drama and the Essay, 2nd edition, New York: McGraw-Hill Inc., 1990

Holman, C.H., Harmon, W. A Handbook to Literature, 5th edition, New York: Macmillan Publishing Company, 1986

Haus, C. H., Scholes R., Comley, N. R., Silverman, M. Elements of Literature: Essay, Fiction, Poetry, Drama, Film, 4th edition, Oxford: Oxford University Press, 1991

Roberts, E. V., Jacobs, H. E. Literature: An Introduction to Reading and Writing, New Jersey: Prentice-Hall, 1986

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (01.02.2020)

Rozpis výukových jednotek

 

1. týden

Intro - Analogie a kontrasty

Benjamin Zephaniah: Miss World

William Shakespeare: Sonnet 130

Jane Austen: Pride and Prejudice

 

2. týden

Roald Dahl: Edward the Conqueror 
Focus: narrative structure, narrator´s credibility

 

3. týden

Somerset Maugham: The Verger

Charles Johnson: Oxherding Tale

Focus: reading for instruction, a cautionary tale

 

4. týden

Julian Barnes: The Visitors (A History of the World in 10½ Chapters)

Focus: full and limited omniscience, altruism vs. self-interest

 

5-6. týden

Kurt Vonnegut: Who Am I This Time

Andre Dubus: The Fat Girl

Focus: analogies and contrasts, narrative authority

 

7. týden

Bernard Malamud: A Magic Barrel

Focus: interpretive role-playing, culture-specific reading

 

8. týden

John Steinbeck: The Murder

Focus: narrative ambiguity, Melting Pot vs Salad Bowl

 

9-10. týden

Kate Chopin: The Story of an HourC.B. Divakaruni: Clothes

Focus: generic formulas in writing, Bildungsroman

 

11. týden

Charles Dickens: A Christmas Carol

Mark Twain: The Story of the Bad Boy Who Didn´t Come to Grief

H. C. Andersen: The Emperor´s New Clothes

Focus: cautionary tale, parable, hyperbole, narrative crescendo

 

12-13. týden

Charles Johnson: Menagerie, A Child´s Fable

George Orwell: Animal Farm (film + excerpts)

Focus: allegory, animal fable

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (01.02.2020)

Požadavky k zápočtu: 80% účast na seminářích (tj. povolené jsou 2 neomluvené absence)

Kvalifikační práce: Student může psát buď velmi krátkou esej (400 slov) přímo v hodině (student má na výběr minimálně ze tří různých termínů), nebo odevzdat delší esej (a 1200 slov) psanou doma.

Studijní opory -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (01.02.2020)

 

Primární materiály (+ audio) se nalézejí v Moodlu na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2475.  Klíč: inter

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK