PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura v MŠ – S - OPB01V1F7B
Anglický název: Art Culture in Nursery Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 9 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Vyučující: Mgr. Viktor Čech
Je záměnnost pro: OKB01V1F7B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)
Kurz seznamuje studenty s oblastí současné vizuální tvorby určené pro děti. S ohledem na aktuální podoby vizuální komunikace a na vývoj jejích médií objasňuje význam rozvoje vizuální gramotnosti. Vybavuje studenty kritérii pro posuzování kvality tvorby určené dětem, rozvíjí schopnost přemýšlet a argumentovat o estetických aspektech civilního života a transformovat tyto obsahy do Výtvarné výchovy v MŠ. 1. Rozvoj vizuální gramotnosti a kritického myšlení v MŠ 2. Obraz a text I.: knižní tvorba pro děti 3. Obraz a text III.: filmová tvorba pro děti 4. Obraz a text IV: reklama – mezi informací a manipulací 5. Design určený pro děti a konstrukce dětství 6. Design určený pro děti I: estetická východiska 7. Design určený pro děti II.: materiál a tvar 8. Design určený pro děti III.: povrch, barva a dekor 9. Design určený pro děti IV.: funkce 10. Design dětských hraček 11. Estetika prostoru školky 12. Shrnutí hlavních tezí
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

BUCKINGHAM, D.: The material child: growing up in consumer culture. Cambridge, Polity, 2011. ISBN 9780745647715.

MCQUAIL, D,: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2009. ISBN: 978-80-7367-574-5.

FRONEK, J.: Artěl. Arbor Vitae, Praha, 2009. ISBN: 78-80-87164-12-9.

FULKOVÁ, M. Když se řekne… vizuální gramotnost. In: Výtvarná výchova, 2002, roč. 42, č. 4, s. 12–14.
ISSN 1210-369.

OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Dizertační práce. Vedoucí doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. 2015.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Prezentace  a obhajoba předmětového portfolia; odborná debata 

Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury. 

 

V případě omezení či zrušení prezenční výuky na KVV bude výuka probíhat distanční formou prostřednictvím aplikace MS Teams (viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ )

Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK