Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.10.2018)
Tento úvodní kurz se zaměřuje na vymezení a disciplíny a uvedení jejích základních teoretických pojmů, jejích hlavních předpokladů a postupů, včetně analytického přístupu k artefaktům oblasti výtvarné kultury. Představuje výtvarnou kulturu s důrazem na vyjasnění tradičnosti moderny a k jejímu chápání ve vztahu k tradici staršího umění. Předkládá vazbu umění a kultury k historickému vývoji a ideovým rámcům dané doby a prostředí, dále ukazuje podoby putování kulturních vlivů a seznamuje studenty s koncepty intertextuality a intervizuality v umění.
Tematický plán:
1. Vymezení předmětu studia, výklad základních pojmů
2. Historické kontexty moderního umění I – Antika
3. Historické kontexty moderního umění II – Renesance
4. Historické kontexty moderního umění III – Baroko
5. Historické kontexty moderního umění IV - Romantismus
6. Historické kontexty moderního umění V - Historismus a Secese
7. Umění 1. poloviny 20. století I – Figurativní -ismy
8. Umění 1. poloviny 20. století – Nefigurativní -ismy
9. Umění 1. poloviny 20. století – Klasický modernismus
10. Umění 1. poloviny 20. století – Vysoký modernismus
11. Kořeny postmoderní kritiky
12. Umění a ideologie ve 20. Století
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
This introductory course focuses on the definition of the discipline and its definition of basic theoretical concepts, its main assumptions, and procedures, including the analytical approach to artifacts of the culture area. It represents an artistic culture with a risk to the exceptional tradition of modern and economic understanding of the relationship to the tradition of the older art. Lecture on art and culture of historical development and ideological framework and conception of intervisualism in art.
Thematic plan:
• Definition of the subject of study, explanation of basic terms
• Historical contexts of modern art I – Antiquity
• Historical contexts of modern art II – Renaissance
• Historical contexts of modern art III – Baroque
• Historical contexts of modern art IV – Romanticism
• Historical contexts of modern art V – Historicism and Secession
• The art of the first half of the 20th century I – Figurative – isms
• The art of the first half of the 20th century II – Nonfigurative – isms
• The art of the first half of the 20th century III – Classical modernism
• The art of the first half of the 20th century IV – High modernism
• The roots od postmodern criticism
• Art and ideology in the 20th century
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.10.2018)
BLÁHA,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA, Praha, 2013, 360 stran + CD, ISBN 978-80-7476-019-8.
FIEDLER, J., FEIERABEND, P. (Eds.) (2006): Bauhaus, h. f. Ulmann.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7.
KAFKOVÁ, H.: Reflexe Hegelovy estetiky v klasické umělecké moderně. In: Pelcová, N., Hogenová, A. (Eds.): Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu. UK Praha, 2012, s. 172-178. ISBN: 978-80-7290-605-5.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha, Grada 2008. ISBN: 978-80-247-2329-7.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
BLÁHA,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA, Praha, 2013, 360 stran + CD, ISBN 978-80-7476-019-8.
FIEDLER, J., FEIERABEND, P. (Eds.) (2006): Bauhaus, h. f. Ulmann.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7.
KAFKOVÁ, H.: Reflexe Hegelovy estetiky v klasické umělecké moderně. In: Pelcová, N., Hogenová, A. (Eds.): Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu. UK Praha, 2012, s. 172-178. ISBN: 978-80-7290-605-5.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha, Grada 2008. ISBN: 978-80-247-2329-7.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
Seminární práce (obrazová, analytická a faktografická část)
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Seminar thesis
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)