PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Sociální znevýhodnění dětí a vzdělávací souvislosti - OPB01S1H3B
Anglický název: Children with social disadvantage in educational contexts
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01S1H3B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností,jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálně - pedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy s neziskovými organizacemi).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit posluchače s dopady sociálního znevhodnění do vzdělávání dětí a žáků škol a s dostupnými podpůrnými mechanismy.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (09.09.2021)

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.

NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-224-6.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim.

HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6.

NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování.: Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-031-X.

NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3727-X.

NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3.

ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

www.inkluzivnískola.cz

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)

Dílčí témata předmětu:

1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání;

3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů;

4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách;

5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách;

6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků;

8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Zpracování a prezentace seminární práce (4 str.) na dílčí téma z obsahového rámce předmětu, absolvování zápočtového testu (2 opravné pokusy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK