PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova I - OPB01N1F0B
Anglický název: Drama in Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N1B5B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Alžběta Ferklová
doc. Mgr. Radek Marušák
Je záměnnost pro: OKB01N1F0B
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Marušák (05.10.2018)
Předmět je určen pro studenty specialiazcí Tv, Vv a Hv. Kurz seznamuje studenty s dramatickou výchovou jako s nejkomplexnějším oborem estetické výchovy a představuje ji jako metodu práce s dětmi předškolního věku, především v mateřské škole. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy vhodné při práci s dětmi předškolního věku. Důraz je kladen na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace (předmět, obraz, hudba, text). Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání. Všechny lekce jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků. Lekce jsou odstupňovány obtížností a vhodností pro konkrétní věk dětí předškolního období. Každý student se stává aktivním účastníkem lekcí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

Cílem předmětu je základní vhled do metod a technik dramatické výchovy, a její metodiky, vzhledem k výchovnému procesu v MŠ. 

Literatura -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky, Praha 1996

Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů, Artama, 2016

Hurdová, Eva: Hrajeme si s padákem, Portál, Praha 2009

Koťátková, Soňa: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Karolinum, Praha 1998

Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha 1998

Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy, Praha 2011

Machková, Eva: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, Praha 2000

Polzerová, Eva: Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy, Artama, Praha 1995

Svobodová, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, Artama, Praha 1992

Švejdová, H. a Svobodová, E.: Metody dramatické výchovy v mateřské školy, Portál, Praha 2011

Ulrychová, Irena a kol.: Hrajeme si s pohádkami, Portál, Praha 2000

Metody výuky -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

Seminář.

Jedná se o praktické ukázky lekcí dramatické výchovy pro děti předškolního věku, které jsou odlišeny náročností, zdroji a náměty. 

Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)

DV I. Sylabus

Průpravné hry a cvičení.

Metody a techniky DV.

DV a dítě předškolního věku.

DV jako základní metoda výchovného procesu v MŠ.

DV jako nejkomplexnější obor estetické výchovy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)

100% docházka. Aktivní účast v seminářích. Příprava lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK