PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova I - OPB01N184B
Anglický název: Drama in Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N1B5B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Alžběta Ferklová
doc. Mgr. Radek Marušák
Je záměnnost pro: OKB01N184B
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.10.2018)
Předmět je určen pro studenty specialiazcí Tv, Vv a Hv. Kurz seznamuje studenty s dramatickou výchovou jako s nejkomplexnějším oborem estetické výchovy a představuje ji jako metodu práce s dětmi předškolního věku, především v mateřské škole. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy vhodné při práci s dětmi předškolního věku. Důraz je kladen na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace (předmět, obraz, hudba, text). Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání. Všechny lekce jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků. Lekce jsou odstupňovány obtížností a vhodností pro konkrétní věk dětí předškolního období. Každý student se stává aktivním účastníkem lekcí.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.10.2018)

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
SVOBODOVÁ, E; ŠVEJDOVÁ, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8. BLÁHOVÁ, K; VACEK, P; ULRYCHOVÁ, I; PROVAZNÍK, J. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (07.10.2018)

Aktivní účast v seminářích. Příprava lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK