PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Předškolní vzdělávání v kontextu proměn v Evropě - OPB01N122A
Anglický název: Pre-primary education in the context of transformation in Europe
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 28 / 28 (28)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01N116A
Je záměnnost pro: OKB01N122A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Věnuje se také otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly a úspěšnými programy reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Kreditová zátěž: 2 ECTS: 24 hodin přímá výuka, 36 hodin studium literatury, videomateriálu, práce v Moodle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže: Kreditová zátěž: 2 ECTS: 24 hodin přímá výuka, 36 hodin studium literatury, videomateriálu, práce v Moodle.

Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.

Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aS7sgKe_UgrrAvs6Z3fL9IH575qrhoesPVfuUvHzxF-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=01e7f913-5026-4c87-a9ad-c00e9a543b1c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d.

Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

European Commission/EACEA/Eurydice. Description of national education systems. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. 

European Commission/EACEA/Eurydice. Eurydice Brief: Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

OECD. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2018. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en.

OECD. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en

OECD. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014.
 
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5.
 
SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam

Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku

Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku

Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek                                                            

Podpora rodiny a dítěte

Zahraniční exkurze

Jazyková podpora pro děti

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Podmínkou splnění předmětu je  aktivní účast na seminářích (90% docházka), práce v Moodle a zpracování seminární práce dle zadání pedagoga.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK