PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematické gramotnosti I - OPB01M125A
Anglický název: Didactics of mathematical literacy I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OPB01M118A
Je záměnnost pro: OKB01M125A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
Kurz je podmíněn úspěšným absolvováním kurzu č. 18 RM. Kurz seznamuje s různými metodickými přístupy, avšak hlavní důraz je kladen na komplexní rozvoj dítěte s důrazem na reálné konstruktivistické přístupy. Studenti na konci mají být schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. MAjí být motivování k uplatnění kritického myšlení myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti, chápat funkci didaktických struktur v plánování a reflexi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy.
Cílem č. 2 je chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí;  uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti s vědomým použitím didaktických struktur.  
Cílem č. 3. předmět natolik úzce navazuje na RMG, který je zaměřený dominantně na geometrii a logiku včetně prvků didaktiky, a předpokládá jeho zvládnutí natolik, že je student v tomto kurzu schopen oba kurzy propojovat

cílem č. 4 je tvořivě přistupovat k nastudované látce tak, že je student na konci kurzu schopen k uvedeným modelovým příkladům vytvářet další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.02.2022)

Bude-li předmět probíhat on-line formou, budeme používat Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a1b95e865a14d6f90bb0c6680ab4f1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=95d6da8c-58b8-434f-871c-8c5bde125bd0&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Kromě přímé výuky odpovídá studium tohoto předmětu  70 h, za předpokladu, že student plně pochopil předmět, který je prerekviziou tohoto předmětu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. (2015) Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU.  ISBN 978-80-261-0560-2.

KASLOVÁ, M. Labyrinty – metodické listy pro mateřské školy. Praha: RAABE, 2006. (případně stránky RVP MŠMT)

KASLOVÁ, M. Malí počtáři – polytechnická výchova a předmatematická gramotnost (18 stran). Mladá Boleslav: VISK, 2015. (18 stran, projekt ESF bez ISBN)

KASLOVÁ, M. Rytmnizace, pravidelnosti, řady. Metodické listy RAABE. Praha: Raabe 2002.

KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

SANDBERG I. a L. SANDBERG O malé Aničce, Praha, Albatros, 1988

STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. [In] Novotná, J. a  H. Moraová (ed.)

Proceedings of SEM’13 Conference, (314 -321). Prague : Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6.

a dále literatura zadaná pro předchozí předmět RMG, který je nutnou podmínkou pro tento předmět

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Výuka probíhá formou přednášky v kombinaci s prvky dílny. Teorie je propojována s modelovými situacemi.

Studenti si v souvuislé pedagogické praxi vyzkouší vybrané aktivity (rozvíjející, diagnosticé, případně terapeutické).

K ověření míry pochopení slouží pracovní listy, které vyučující zašle studentům nebo jim je rozdá při výuce.

Student má možnost kterýkoli z okruhů (přednášený či prostudovaný) s vyučujícím konzultovat.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2021)

Zakončení studia: ústní zkouška

Student dostává dvě otázky (jedna zaměřená na pregeometrickou a prelogickou přípravu dítěte; druhá na prearitmetickou); jedním zdrojem jsou přednášky, úkoly na moodlu a případné konzultace, druhým rozsáhlejším zdrojem je domácí příprava studenta (studium z doporučených i dalších pramenů, případně konzultace)

Zkouška nesleduje reprodukční schopnosti studenta, zaměřuje se na míru pochopení dané problematiky; v didaktické oblasti se očekává propojení matematické podstaty otázky s možnými didaktickými zpracováními (buď s akcentem na výhody a úskalí, nebo na možné gradace či individualizace, didaktické struktury).

Předpokládá se používání Moodlu k domácípřípravě. Výuka on-line na Microsoft Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a1b95e865a14d6f90bb0c6680ab4f1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=95d6da8c-58b8-434f-871c-8c5bde125bd0&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d .

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Okruhy: 1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (i slovní zásoba - kvantifikované výroky - někdo, každy, všicni, nikdo, aspoň jeden, ani jeden); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování.

(první okruh není uzavřen prvním setkáním; prolíná následnými okruhy a je propojen na volitelný předmět Didaktika matematické gramotnsoti II s exkurzí

2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). Studenti si prostudují didaktiky dalších předmětů, sledují přesahy do čtenářské pregramotnosti a a výtvarné výchovy, aby byli schopni pracovat s konektivní strukturou

3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy (role čísla, rozvíjející a diagnostické aktivity); počátky finanční gramotnosti. Pojmotvorný proces navazuje na ZS a prolíná následnými okruhy jak ve vazbě n rozvíjející, tak na diagnostické aktivity

4) Prostorová orientace (na jeden nebo více orientačních bodů), prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem, provázkem a podobně.

5) Orientace v čase respektive časoprostoru (jeden či více orientačních bodů; časový úsek; tok času; porovnávání časových úseků); pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet (např. sluneční hodiny). Studenti využijí doporučných textů a vyhledají shody a rozdíly v literatuře pro práci s danou věkovou skupinou

6) Poznávání tvarů (pojmotvorný proces, komparace, tvorba apod. v návaznosti na prostorovou představivost v kurzu RMG), zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). Okruh zčásti navazuje na ZS, dále je doplněn o práci didaktickými materiály a úkoly s nimi spojenými

7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací.Okruh je zčasti "pripraven v předchozí  látce a jde jen o systemuizaci poznatků s didaktickými doporučeními

8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty (typ: hotový bez podmínky, s podmínkou, „polotovar“); prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2021)

Jediným požadavkem je zvládnutí a uzavření předmětu: Rozvoj matematické gramotnosti

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2021)

a) alespoń 80% účast na výuce

b) plnění dílčích úkolů během semestru a aktivita na semináři (evidováno i v případě on-line výuky)

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2021)

Didaktika předmatematické gramotnosti II s exkurzí

Nadprůměrné dítě v matematice

ZÁKLADY LOGIKY A ROZVOJE LOGICKÉHO MYŠLENI II

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK