PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Praktická harmonie pro učitele MŠ - OPB01H1I3C
Anglický název: Practical Harmony for Teachers of Kindergartens
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Je záměnnost pro: OKB01H1I3C
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Praktická harmonie představuje výběr z nauky o harmonii, a to těch jevů, jejichž praktické ovládání na klávesovém hudebním nástroji je nezbytnou podmínkou pro výkon povolání pedagoga MŠ. Předmět je zaměřen na prohloubení základních poznatků klasicko-romantické harmonie (trojzvuky a stěžejní čtyřzvuky v oblasti diatoniky, mimotonální dominanty v oblasti chromatiky). Veškeré jevy jsou prezentovány na problematice úprav lidových písní, které studenti hráli dříve v jednodušším doprovodu. Materiál lidové písně se v tomto kontextu stává nezbytným předpokladem pro zvládnutí teoretických problémů harmonie i ostatních hudebně teoretických a hudebně historických disciplín, ale také pro osvojení dovedností v disciplínách praktických.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Cílem předmětu je rozšířit možnosti doprovodů písní o akordy postavené na vedlejších stupních tóniny a dále o akordy mimotonální ke II. stupni a k dominantě.  Vše bude probíhat na známých písních, které si už studenti dříve osvojili.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

KODEJŠKA,M,POPOVIČ,M.,VEREB,J. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha : UK-PedF, 2018,ISBN 978-80-7290-976-6.

BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.  ISBN 80-7043-151-2.

NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.

KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 6. vyd. Praha: Supraphon, 1981.

NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.

NEDĚLKA, M. Vícehlasá úprava lidové písně ve výuce praktické harmonie. In: Živá hudba XI.  Praha : AMU, 1992, s. 79 - 88.

PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 1999.  

TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha: HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Hlavními metodami výuky budou nárorné dialogické metody. Další oporou budou videonahrávky písní s výkladem.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Praktická harmonie představuje výběr z nauky o harmonii, a to těch jevů, jejichž praktické ovládání na klávesovém hudebním nástroji je nezbytnou podmínkou pro výkon povolání pedagoga MŠ. Předmět je zaměřen na prohloubení  základních poznatků klasicko-romantické harmonie (trojzvuky a stěžejní čtyřzvuky v oblasti diatoniky, mimotonální dominanty v oblasti chromatiky) . Veškeré jevy jsou prezentovány na problematice úprav lidových písní, které studenti dříve hráli v jednodušším doprovodu. Materiál lidové písně se v tomto kontextu stává nezbytným předpokladem pro zvládnutí teoretických problémů harmonie i ostatních hudebně teoretických a hudebně historických disciplín, ale také pro osvojení dovedností v disciplínách praktických. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Zápočet za nahrávky určených písní s obohaceným doprovodem a ve dvou tóninách.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK