PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV I - OPB01H1E7B
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01H1B8B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Je záměnnost pro: OKB01H1E7B
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Rozvoj hudebních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku bude vysvětlen z pohledu hudební psychologie a sociologie. Studenti získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Obsah výuky v semináři tvoří průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pro získání zápočtu studenti vytvoří didaktické přípravy na nácvik dvou písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (25.09.2020)

Výuka proběhne dle rozvrhu v určených učebnách, pokud to z epidemiologických důvodů nebude možné, tak distančně. Klíčové části výuky budou nahrávány a sdíleny.

Rozdělení studentů do skupin pro dodržení limitu 15 osob upřesní vyučující mailem.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (24.09.2018)

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997-2001. ISBN 80-902662-4-X.

DEREVJANÍKOVÁ, A. Metodika hudobnej výchovy v predprimárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově – PedF, 2009. ISBN: 978-80-555-0098-0.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.

KODEJŠKA, M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002. ISBN:80-7290-080-3.

Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.

VISKUPOVÁ, B.:Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002.

VEREB, J., VISKUPOVÁ, B., KODEJŠKA, M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o., 2006. ISBN 80-901678-4-5.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989. ISBN  02-53 14-623-89.

ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-174-3.

KMENTOVÁ,M.Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze - PedF, 2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

KMENTOVÁ, M. Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2013 (vyjde tiskem 2016).             ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus, 2002.ISBN:80-89055-15-x.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha,2015. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu. FHV  UMB, Banská Bystrica,2015. ISSN 1335- 1605.  

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: SPN, 1987.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

V plánovaném rozsahu výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Individuální práce se zaměří na přípravu motivací a nácvik písní včetně rozezpívání. K získání zápočtu studenti vytvoří dvě  přípravy, které odevzdají vyučujícímu na konci semestru.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Rozvoj hudebních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku bude vysvětlen z pohledu hudební psychologie a sociologie. Studenti získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Obsah výuky v semináři tvoří průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pro získání zápočtu studenti vytvoří didaktické přípravy na nácvik dvou písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK