PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy environmentální výchovy - OPB01B104A
Anglický název: Fundaments of environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, KZ [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01B104A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (15.09.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou. 1. Úvod do předmětu - současná legislativa. 2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 3. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 3. Cíle EV. 4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 5. Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 6. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu. 7. Lesní a sadová pedagogika. 8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2020)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Za současné situace proběhne veškerá výuka distančně, metodou tzv. „převrácená učebna“ – dostanete přetočené přednášky, k nim úkoly a možnost je diskutovat v on-li prostředí.

Naše komunikace bude tedy probíhat mailem, v moodle kurzu  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196 a on-line dle původního rozvrhu.

Pořiďte si prosím připojení k internetu, kameru, mikrofon atd.

Celkově dostanete 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

Na rozvrhovaných setkání nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, ale účast není povinná.

Ti, kteří získají průměr 70 a více, nebudou muset chodit na zkoušku ve zkouškovém období. Termíny budou vypsané jen pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat prezenčně i distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Doporučená:

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho je pouze 7,5 h přímé výuky. Z toho vyplývá nutnost domácí práce. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - v kurzu Základy environmentální výchovy viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196

 
Tyto úkoly, kterých bude celkově 5, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům (dva dny před dalším setkáním viz rozvrh), aby měla vyučující možnost jejich kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení.
 
Prezenční výuka bude vycházet z této průběžné práce. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je proto umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.
 
Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce. Účast na prezenční výuce není povinná. 
 
Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  
 
V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  
 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196

 

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK