PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Projekt Ateliery 1: Atelier II - foto/video/animace - ON9321A07
Anglický název: Project Atelier 1: Atelier II - photography/video/animation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Je prerekvizitou pro: ON9321A22
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)
Samostatná individualizovaná výtvarná práce studenta na rozsáhlejším, osobitě koncipovaném tématickém celku, využívající poznatků a zkušeností z dosavadního Bc. studia a povinných předmětů. Rozvíjení a propojování přístupů volné i užité umělecké tvorby v technických výtvarných prostředcích a médiích (fotografie, video, animace a jejich kombinace). Integrace poznatků teoretických, výtvarných a didaktických disciplín do projektového celku. Předpokládaná návaznost na diplomovou práci. Semináře obsahují kromě samostatné práce reflexivní kolokvia, v nichž studenti prezentují a obhajují fázi rozpracování a volbu řešení tématu. V prvním semestru Ateliéru se studium zaměřuje zejména na definování východisek projektu, návrh struktury projektu, hledání teoretických kontextů a studium odborné literatury.
Cíl předmětu
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

Cílem předmětu je umožnit studentům konceptuální soustředěnou práci na zvoleném tématu diplomové práce v rámci technických médií v průběhu tří semestrů. Rozvíjení teoretických a praktických předpokladů pro projektovou tvůrčí a didaktickou činnost s fotografií, videm a animací.

Literatura
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

Výběr literatury k tématům probíraným na semináři:

ALLEN, R.: Representation, Illusion, and the Cinema. In: Cinema Journal, r.32, č. 2, 1993, ISSN: 00097101. str. 21-48
ANDĚL, J. (ed.): Douglas Gordon: Blood, Sweat, Tears, Praha: DOX, 2009, ISBN 978-80-904213-4-9
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7
BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa,1994. ISBN 80-7115-081-9
BAZIN, A.: Co je to film? Praha: ČFÚ. 1979
BORDWELL, D.: Konvence, konstrukce a filmové vidění. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, ISSN 0862-397X, str. 25-46,
BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu. Praha: AMU, 2011, ISBN: 978-80-7331-217-6
CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r.13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32
CASETTI, F.: Filmic Experience. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/relocations-screenexperience.pdf
CASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8
CASETTI, F.: The Filmic experience.An introduction. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdf
CURRIE, G.: Photography, painting a nd perception. In:The Journal of aesthetics and art criticism, r.49, č. 1, 1991, ISSN:00218529str. 23-29
ČERVENKA, M.: Fikční světy lyriky. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8
DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.
DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
DRVOTA, M.: Základní složky filmu. Praha: NFA, 1994 ISBN 80-7004-076-9
DUNCUM, P.: Visual Culture: Developments, Definitions, and Directions for Art Education. In: Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), r.42, č.2, 2001. ISSN 0039-3541, str. 101 - 112.
ECO, U.; Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9
FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r.21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80
FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8
FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927
FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8
FULKOVÁ, M.: Když se řekne… vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, r. 42, č. 4, 2002. ISSN 1210-3691. str. 12 - 14
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.
GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.
GUNNING, T.: Estetika Úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 149-166
GUNNING, T.: The Sum of its pixels. In: Film comment, č. 5 2007, str 78, rok 2007
GUNNING, T.: Whats the point of an index? or, Faking Photographs. In: BECKMAN, K., MA, J. (ed.): Still moving, Between cinema and photography. Durham: Duke University Press, 2008, ISBN 978-0-8223-4155-0
HADRAVOVÁ, T.: Tom Gunning - Za nové atrakce, rozhovor. In: Cinepur, r.16. č. 9-10, 2008, FAMU, ISSN 1213-516X, str. 7-8
HOGENOVÁ, A.: K fenoménu pohybu a myšlení. Praha: Eurolex Bohemia s.r.o., 2006, ISBN 80-86861-72-4
HOGENOVÁ, A.; K problematice poznání. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-7290-222-9
CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2
Imaginace a mentální stavy v diváckém rozumění filmové fikci. Rozhovor s Gregorym Curriem. In.: Iluminace, r. 15, č. 1, 2003. ISSN 0862-397x
JOST, F.; Realita/Fikce - říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-056-2.
KULKA, T.: Uměni a kýč. Praha, Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2
LEIGHTON, T.: Art and the moving image. London: Tate publishing, 2008, ISBN 978-1-85437-625-1134
MANOVICH, L.: The language of new media.Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1
MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1
MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6
Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/
MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie I. Brno: Host, 2007, ISBN 978-80-7294-239-8
NEILL, A.: Empatie a (filmová) fikce. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, str. 5-24, ISSN 0862-397X
PASTOROVÁ, M.: Pojetí Výtvarné výchovy v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura,
2004, ISSN: 1802-4785, Dostupné on-line na: http://www.rvp.cz/clanek/247/43
PASTOROVÁ, M., TOMEK, K.: Vizualizace výsledků první etapy diskuse k filmové výchově, VÚP, ISSN: 1802-4785, 2008. dostupné na http://old.rvp.cz/soubor/02833.pdf
PETŘÍČEK, M.: Několik důvodů, proč by měla být filmová/audiovizuální výchova součástí vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007, ISSN: 1802-4785, dostupné online na http://www.rvp.cz/clanek/1633
PHILLIPS, P.: Understanding film texts. London: Britsh Film Institute, 2000, ISBN 0-85170-799-8
PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis,1967
RODOWICK, D.N.: Paradoxy vizuálna. In: Iluminace, roč.21, č. 1, 2009,Praha: NFA, str. 50-52, ISSN 0862-397X
RODOWICK, D.N.: The Virtual life of film. Cambridge: Harvard university press, 2007. ISBN 978-0-674-02698-8
STAIGER, J.: Mody recepce. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 283-297
SZCZEPANIK, P.: Mezi tělem diváka a tělem filmu. In: Iluminace, r.13, č. 3, 2001. ISSN 0862-397x, str. 101-107
SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004
SZCZEPANIK, P.; KUČERA,J.: Virtuální život filmu. Rozhovor s Davidem Normanem Rodowickem. In: Iluminace, r. 15, č. 2/2003, ISSN 0862-397X . str. 89-106
TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5
VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2
Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70
VRÁNKOVÁ, E. Mediální gramotnost, in: Revue pro média č. 8, 2004, dostupné online na http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/medialni_gramotnost.htm
WALTON, K.L.: Jak vzdálené jsou fikční světy od světa skutečného? In: Aluze, r.9, č.2, 2005, ISSN 1212-5547, str. 87-101
WALTON, K.L.: On Pictures and Photographs: Objections Answered. In: ALLEN, R.,
WALTON, K. L.: Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representational arts). London : Harvard University Press, 1992. ISBN 0-674-57619-5.
WALTON, K.L.: Transparent Pictures. On the nature of photographic realism. In: Critical Inquiry, r.11, č. 2, 1984, ISSN: 00931896. str.. 246-277
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3

Metody výuky
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

Pravidelná účast na seminářích, samostatná práce na vlastním projektu, četba odborné literatury, předpokládá se schopnost porozumět anglickému textu.

Oevzdání teoretické studie a její obhájení - teoretická studie na zvolené téma seminárního projektu. Dostatečná orientace v teoretických a didaktických kontextech zvolenéhho tématu, prostudovaná literatura.

Sylabus
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

Témata probíraná v rámci seminářů (možná východiska pro vlastní projekt a teoretickou studii):

realita a fikce v současné vizuální kultuře

povaha fotografického a filmového obrazu

vyjadřovací prostředky pohyblivého obrazu v kontextu výtvarné tvorby

současné přístupy k problematice fotografie a videa v umění

role diváka ve vztahu k digitálním technologiím a digitálním obrazům

změny vnímání, tvorby a interpretace obrazů s příchodem digitálních technologií

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2012)

Pravidelná účast na seminářích, samostatná práce na vlastním projektu, četba odborné literatury, předpokládá se schopnost porozumět anglickému textu.

oOevzdání teoretické studie a její obhájení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK