PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání - ON913009
Anglický název: Educational Counselling in Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Korekvizity : ON913002
Je korekvizitou pro: ON913099
Je prerekvizitou pro: ON913008
Je záměnnost pro: O06313025, OPNP1Q106A, O06313060
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. První tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, čtvrté téma je zasazeno do rámce seminářů: 1. HISTORIE PORADENSTVÍ VE SVĚTĚ A U NÁS 2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ 3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ 4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ
Cíl předmětu
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Kurz Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání završuje orientování se v systému pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese v zahraničí i Československu. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce.

Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované k zápočtu.

Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Literatura k prvnímu a druhému bloku:

BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Čs. psychologie, 1991, 35, 1, s. 82 ? 86.

BUBELÍNI, J. Psychológia profesionálného vývinu mládeže. Bratislava: SPN, 1981.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.

HANÁK, P. Postavení speciálně pedagogických center v integrovaném systému českého školství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: PedF MU v Brně, katedra speciální pedagogiky, 2004, s. 126-140.

HOŘÁNKOVÁ, V. Poradenství k volbě povolání na úřadech práce. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 83?85.

KOŠČO, J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987.

KOLAŘÍKOVÁ, O. Volba povolání a hledisko rozvoje osobnosti. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 1988,4, s. 291-303.

KOL. Možnosti zařazení předmětu volba povolání do výuky. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 80?83.

KOL. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR I. - II. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP a APPŠ. 1997, 12, s.35?55.

KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství.. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123-142.

MALÁ, I. Instrukce k vedení skupinového vyšetření. Praha: PPP NVP, 1982.

MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství pro volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1998. 15, s. 32-35.

MERTIN, V. Historie školní a poradenské psychologie ve světe. Výchovné poradenství, č. 20/1999, IPPP ČR, s. 5-20.

SLAVÍKOVÁ, I., HRABAL, V. PPP dnes a zítra očima svých ředitelů a pracovníků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1995, 5, s. 28-35.

SLAVÍKOVÁ, I., HANÁK, P. Pracovníci, klienti a výkony školských poradenských zařízení. Pedagogicko-psychologické poradenství, Zpravodaj č. 44/2005, IPPP ČR, s. 54-62.

VENDEL, Š. Profesijný vývin žiakov gymnázií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa 26, 1991, 3, s. 305-318.

VODĚRKOVÁ, J. Vzdělávací cesta a profesní orientace žáků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1996, 8, s.26-33.

VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001, s. 679 - 693.

ZAPLETALOVÁ, J., VAŇKOVÁ, H. Kariérové poradenství ? přítomnost a budoucnost. Praha : IPPP ČR, 2006.

ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, v tisku.

 

Legislativa

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb., č. 342/2006 Sb., č. 624/2006 Sb. a č. 217/2007 Sb.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb.

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 62/2007 Sb.,

Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče

Vyhláška MŠMT č. 492/2005 Sb., o krajských normativech

Vyhláška MŠMT č. 60/2006 Sb., o postupu při zjišťování psychické způsobilosti pedagogických pracovníků školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a o podrobnostech o školení osob žádajících o akreditaci k oprávnění zjišťovat psychickou způsobilost (vyhláška o psychické způsobilosti pedagogických pracovníků)

Vyhláška MŠMT č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních

Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001

Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002

Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu č. j. 11 691/2004-24, Věstník MŠMT sešit 6/2004

Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)

Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51

Literatura ke třetímu a čtvrtému bloku

BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.

HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002.

DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995.

DRAPELA, J.V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.

DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.

GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.

GLADDING, S.T. Counselling a coprehensive profession. New York: 1992.

HLOUŠKOVÁ, L. Co se píše v etických kodexech. In Pedagogicko-psychologické poradenství. Zpravodaj č. 48/2007, IPPP ČR, s. 19-24.

KLÍMOVÁ, M.; HRABAL, V. Kapitoly z výchovného poradenství III. Praha: UK, 1987.

KOŠČO, J.a kol. Teoria a prax poradenskej psychológie. Bratislava: SPN, 1980.

KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988.

KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999.

KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.

KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997.

LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005.

LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

SLAVÍKOVÁ, I. Jak dál s poradenským systémem ? Zpravodaj Výchovné poradenství, IPPP ČR, 24-25/, 2000, str. 17-20.

PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy ? průřez teoriemi. Praha: Grada Publishing, 1999.

THOMSON, CH.; CRISTIANI, T. Counselling children. New York: Brooks-Cole, 1992.

 

ELEKTRONICKÁ LITERATURA K ETICKÝM KODEXŮM

Etické normy práce školního psychologa: http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc

Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA): http://www.ispaweb.org/ Documents/ethics_fulldoc.html

Etický kodex poradenských pracovníků SPC: http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc

Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti: http://cmps.ecn.cz/index.php?page =8&PHPSESSID=3ddddbb97fc8d26c951Etický kodex sociálních pracovníků České republiky: http://sspcr.xf.cz/

Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR: http://www.amrp.cz/

Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA): http://www.efpa.be/etics.php

Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry: http://www.capld.cz/ show.php?sk=322e54e5c89583

Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG): http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2

Literatura k jednotlivým poradenským a psychoterapeutickým směrům: výběr českých překladů a originálů bude konkretizován v projektu materiálové práce.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2013)

Studenti k zápočtu zpracovávají k zápočtu dvě práce:

1) seminární práce ve dvojici či trojici: Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):

  • Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová aj.
  • Poradenské směry orientované na klienta: C.R. Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasová,
  • Tvarové přístupy F. Perls,
  • Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy,
  • Konstruktivismus, systemická terapie, rodinná terapie, narativní terapie
  • Transakční analýza
  • Eriksonovská hypnoterapie
  • Specifické či přístupy u nás: SUR, videotrénink interakcí, sebezkušenostní výcvik pro vedení třídních kolektivů - po dohodě s vyučujícím, svépomocné a podpůrné skupiny).
2) písemná práce - esej Osobní tvorba teorie poradce
 
Atest - ústní zkouška, okruhy ke zkoušce = sylabus kurzu
Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

1. HISTORIE VE SVĚTĚ A U NÁS
1.1 Z historie poradenství v USA, Evropě
1.1.1 Zdroje vzniku poradenské psychologie

  • Společenské předpoklady (prodlužování školní docházky, zvyšující se náročnost jednotlivých povolání, prodlužování doby odborné přípravy, migrace obyvatelstva na přelomu 19/20.st.).
  • Odborné předpoklady (rozvoj diferenční psychologie, psychologie osobnosti, kritika akademické psychologie - rozvoj aplikovaných psychologických disciplín, rozvoj psychotechniky, psychometrie, psychodiagnostiky).
1.1.2 Směr profesního poradenství
  • Předchůdci (charitativní činnost, učitelé - vyhledávání žáků pro studium, podpora jejich dalšího vzdělávání, informační střediska, řemeslníci, živnostníci - zajištění návaznosti rozvoje řemesla).
  • První fáze profesního poradenství = tzv. diagnostická koncepce.
  • Změny ve společnosti na začátku 20. století.
  • Vznik prvních poraden s účastí odborníka - statické hledisko.
  • Vliv psychotechniky. Rozvíjející se psychodiagnostika.
  • Charakter poradenských služeb: informační činnost - individuální poradenská činnost - zprostředkovatelská činnost.
  • Vývojová a výchovná koncepce profesního poradenství
  • Dynamické hledisko, zdůraznění otázky profesního vývoje člověka. Volba povolání ne jako jednorázový akt, ale jako proces, vliv prostředí na jedince, nejen schopnosti, ale celá osobnost, postupné orientování se - termín profesionální orientace.
1.1.3 Poradenství pro děti s problémy při vývoji, výchově, vzdělávání
  • 90. léta 19. stol: první praktičtí psychologové (kliničtí, tzv. psychometrici, testátoři, pedagogicko-psychologičtí testátoři
  • Do školství v souvislosti s problémy dětí a mladistvých ve školním prostředí, prodlužování školní docházky a náročnost škol ? školní problémy, účast odborníka při jejich řešení, výběr dětí do speciálních škol
  • První psychologická klinika pro děti a mladistvé
  • Oddělení vědecké pedagogiky a studia dítěte  v rámci veřejného školství.
  • Vliv psychodiagnostiky na psychologické služby v oblasti řešení výukových, vývojových a vzdělávacích obtíží žáků.
  • Zavádění psychologických služeb do škol - první školní psychologové
  • Poradenské služby 30. let guidance i counselling
  • Poradenské služby 40. ? 60. let: direktivita - nedirektivita v poradenství, praktické rozšiřování školních poradců a poradenských služeb ve školství, etické principy.
  • Poradenské služby 70-90. let: zajištění vzdělávání a podpůrných služeb pro děti a žáky handicapované, mezinárodní asociace školní psychologie, etické kodexy.
1.2 Poradenství u nás
1.2.1 Profesní poradenství
  • První republika, poradny pro volbu povolání při Úřadech práce, hustá síť poraden, vysoká odbornost
  • diagnostická, poradenská a vzdělávací činnost (testátoři)
  • Pojetí profesního poradenství v 50.- 80. letech
  • Změny po r. 1989
1.2.2 Oblast výukových, vzdělávacích a výchovných obtíží
  • Sociodiagnostický ústav (metodologie, sociální diagnostika), po jeho zrušení přechod odborníků do zdravotnictví.
  • Vliv odborníků ve zdravotnictví (Kučera, Matějček, Langmeier aj.) na školství a poradenský systém ? např. v souvislosti s řešením problematiky specifických obtíží v chování a učení (LMD ? SPU).
1.2.3 Historie poradenských služeb ve školství u nás
  • 1963 funkce výchovného poradce
  • vznik krajských a oblastních poraden
  • koncepce poradenských služeb: 1980, vyhláška č. 130
  • odborné aktivity psychologů, speciálních pedagogů (diagnostika, intervence, terapie)
  • odborné činnosti a systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70.-80. léta)
  • metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP v 70.-80. letech

2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ
2.1 Současný systém poradenských služeb ve školství
  • změny v poradenském systému po r. 1989
  • vznik nových poradenských pracovišť v souvislosti s novými trendy ve školství a poradenství: odborné oblasti, přínosy, rizika, úskalí
  • nová legislativa a její vliv na poradenský systém ? poradenské služby ve škole, model činnosti základní a rozšiřující, školní program poradenských služeb na škole, profesní sdružení.
  • Školská poradenská zařízení
  • Silné a slabé stránky poradenského systému (SWOT, Slavíková, 2000)
2.2 Koncepce nových forem práce v poradenství
  • možnosti intervence v poradenských institucích a na školách
  • trendy v poradenské praxi
  • přínosy ESF . ověřování některých nových trendů v poradenství
  • nové trendy v poradenství ve vztahu k odborným aktivitám
  • rozdíly v koncepci poradenských služeb v závislosti na regionálních vlivech (tzv. krajské koncepce poradenských služeb)
  • změny v klientele v souvislosti se změnami ve společnosti
  • supervize ve školství, supervize v poradenství
  • vysokoškolské poradenství

3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ
3.1 Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské práce
  • Poradenství v oblasti resortu práce a sociálních věcí
  • Poradce v oblasti profesní
  • Kariérové poradenství, personalistika
  • Poradenství pro handicapované
3.2 Cíle a význam poradenské profese
  • Dostupnost odborných služeb, včasnost odborné podpory pro možnost řešení obtíží v době jejich vzniku, prevence závažnějších obtíží
  • Systémová prevence ?
  • Význam poradenství v době dětství a dospívání vs. v dospělosti a stáří, možnosti, limity, rizika, úskalí
3.3. Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu
  • Cíle poradenství, definice poradenství, etapy poradenského procesu
  • Rozdílné pojetí diagnostiky v závislosti na uplatňovaných přístupech.
  • Etika poradenské práce, etické principy a kodexy. Orientace v současných modelech etických přístupů.
  • prospěch pro klienta, odborné kompetence, důvěrnost informací, informovaný souhlas.
  • Osobnost poradce, vlivy, které jej formují.
  • Míra direktivity v poradenské práci, tzv. Langmeierovo schéma a potřebnost odlišných poradenských přístupů z hlediska osobnosti klienta, oblasti odborné podpory i typu poradenské zakázky.
  • Význam poradenského vztahu klient ? poradce, role poradce
  • Rizika poradenského procesu.
  • Poradenství individuální a skupinové
  • Doba spolupráce - krátkodobé vs. dlouhodobé poradenství

4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ
  • Uplatňované poradenské přístupy, inspirace z psychologických a psychoterapeutických směrů.
  • Integrativní a eklektické přístupy.
  • Tvorba osobní teorie poradce.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Kurz je zařazen do prvního ročníku navazujícího magisterského studia psychologie, korektvizitou je Pedagogická psychologie II.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK