PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy 1 - ON2321A02
Anglický název: Didactics of art education 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ON2321A08, ON2321A06
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických dispozic. Proměny výtvarné výchovy (kreslení) v obecném vzdělávání v českých zemích a jejich souvislosti. Současné koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP. Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko-historických a kulturních kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.

Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.

ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994

SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.

Metody výuky -
Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)

Formy výuky studijního předmětu: přednáška, seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)

Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru).

Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí

Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti

Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK