PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu v sppg - varianta B, kvalitativ. - ON2318114
Anglický název: Methodology in Special Education Research - var. B
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Korekvizity : ON2318110, ON2318120
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
Hlavní složky kvalitativního výzkumu. Typy kvalitativního výzkumu. Výzkumný problém a jeho identifikace v oboru speciální pedagogiky. Zdroje výzkumných problémů. Výzkumná otázka a její formulování. Zdroje teoretické citlivosti. Udržování rovnováhy mezi tvořivostí a vědou.Definice termínů. Označování jevů. Systematické porovnávání dvou nebo více jevů. Porovnávání se vzdálenými jevy. Příčinné podmínky. Intervenující podmínky. Střídání induktivního a deduktivního myšlení. Sledování vztahů. Metoda zakotvené teorie. Určování kategorií. Pojmenovávání kategorií. Rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií. Otevřené, axiální a/nebo selektivní kódování. Obměny způsobů otevřeného kódování. Záznamy kódování. Analýza slova, větného úseku, věty, analýza pomocí porovnávání. Technika protikladů. Paradigmatický model. Spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatu. Uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii. Metoda biografického životního příběhu. Etnografie. Fenomenologické pojetí. Případová studie.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)

DENZIN, N.K., LINCOLN, Y.S. Strategies of Qualitative Inquiry. London : Sage Publications, 1998. ISBN 0-7619-1435-8.

DHUNPATH, R. Life history methodology: "narradigm" regained. Qualitative Studies in Education, 2000, roč. 13, č. 5, s. 543-551. ISSN 0951-8398.

DREVER, E. Using Semi-Structured Interview in Small-Scale Research : A Teacher?s Guide. The Scotish Council for Research in Education, 1995. ISBN 1 86003 011 4.

DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Jedna Zkušenost s Metodou Životního Příběhu. Psychiatrie, 2001, č. 4, s.256-260.

Research Methods in Education. Oxford : The Open University, 2001. ISBN 0 7492 3638 8.

SILVERMAN, D. Doing Qualitative Research : A Practical Handbook. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 07619 5823 1.

SILVERMAN, D.: Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. SAGE Publications, London 2001. ISBN 07619 6865 5.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : ALBERT, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK