PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - ON2317017
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Předmět poskytuje psycho-sociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením a na možnosti řešení. Objasňuje problematiku komprehenzní péče a integrace dětí s postižením, ekosystémový vztah dítě - rodina - škola. Obsahem je identifikace speciálních vzdělávacích potřeb u nás a v zahraničí, volba vzdělávací cesty, požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů při vzdělávání, přehled systému škol a zařízení určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků  se  zdravotním  postižením  a  s integračními, humanizačními a  demokratizačními trendy  ve výchově a  vzdělávání  dětí,  mládeže  a  dospělých  s jednotlivými druhy postižení.

Literatura
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)

CHVÁTALOVÁ H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha : Portál, 2001.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004, 126 s. ISBN 80-7315-063-8
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha : H&H 2001. ISBN 80-86022-92-7
MÜHLACHR, P. (ed.) Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4762-4
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5
VALENTA, M. aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepr. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)

aktivní účast na výuce

prezentace seminární práce

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

1. Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.

2. Vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled subdisciplín a jejich interdisciplinárních souvislostí.

3. Komplexní charakteristika osob s různým stupněm postižení a identifikace jejich vzdělávacích potřeb.

4. Problematika integrace a jejích forem v kontextu českého školství a sociálních služeb.

5. Paradigmatický posun od segregace k inkluzi a jeho dopady v teorii i praxi speciální pedagogiky.

6. Praktické otázky výchovy a vzdělávání dítěte s postižením v běžné škole.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK