PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Seminář k filozofii výchovy - ON2314518
Anglický název: Seminar on Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : ON2314501
Anotace
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2015)
Předmět má propedeutický charakter vzhledem k předmětu Pedagogická a filozofická antropologie. Jeho cílem je připomenout a v nových souvislostech aktualizovat základní poznatky filozofie výchovy a ukázat výchovu jako klíčový fenomén pro filozofické přístupy k člověku a společnosti. Studujícím jsou poskytována východiska pro kritickou reflexi soudobých otázek výchovy a vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (25.09.2017)

Cílem předmětu je připomenout a v nových souvislostech aktualizovat základní poznatky filozofie výchovy a ukázat výchovu jako klíčový fenomén pro filozofické přístupy k člověku a společnosti.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (25.09.2017)

KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann a synové, 1995.

PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.

PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.

PINC, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-7298-004-1.

PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti. České Budějovice : Studio Gabreta, 2006. ISBN 80-86610-18-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (25.09.2017)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na semináři a dále na základě vypracování eseje na zadané téma z oblasti filozofie výchovy, příp. etiky vychovatele.

Sylabus
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2015)

1. Filozofie výchovy v kontextu evropského filozofického myšlení.
2. Filozofie jako prostředek utváření integrity člověka.
3. Podstata výchovy a její filozofické zázemí, cíle výchovy a jejich filozofické aspekty.
4. Autorita ve výchově.
5. Antinomická povaha výchovy, dilemata vychovávajícího.
6. Hodnoty ve výchově.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK