PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Matematický talent a jeho rozvoj - ON2310302
Anglický název: Mathematically gifted pupils
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMM2M114A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Prerekvizity : ON2310002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STEHLIKO (14.03.2017)
Obsahem kurzu je seznámení s pojmem "žák nadaný na matematiku" a s aktivitami pro tyto žáky určenými.
Literatura
Poslední úprava: STEHLIKO (14.03.2017)

[1] Makrides, G. (Ed.). (2006). Objevování, motivace a podpora matematických talentů na evropských školách. MATH. EU. Project.
[2] Herman, J., Kučera, R., Šimša, J. (1996). Metody řešení matematických  úloh I. Brno: MU.
[3]  Herman, J., Kučera, R., Šimša, J. (1997). Metody řešení matematických  úloh II. Brno: MU.
[4] Hejný, M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN.
[5] Švrček, J. (2014). Gradované řetězce úloh v práci s matematickými talenty. Olomouc: UP.
[6] Odvárko, O., Calda, E., Šedivý, J., Židek, S. (1990). Metody řešen matematických úloh. Praha: SPN.

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO (14.03.2017)

Stručný přehled vývoje matematiky od 6. stol. př. n. l. do současnosti, krize ve vývoji matematiky. Zrod kauzálního myšlení, počátky logiky. Peripatetická a megarsko-stoická škola, kategorický sylogismus, pravidlo kondicionálu. Problém implikace. Důkaz přímý, důkaz sporem, důkaz matematickou indukcí. Problém tzv. nepřímého důkazu. Algebraické identity a rovnice. Algebraické nerovnosti. Úlohy z teorie čísel. Kombinatorika. Extremální úlohy. Úlohy z planimetrie a stereometrie. Nadání v matematice, znaky matematického nadání. Metody identifikace žáků nadaných na matematiku. Multidimezionální modely talentu a nadání. Práce s nadanými žáky. Soutěže v matematice.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: STEHLIKO (14.03.2017)

Účast na výuce (80 %).

Prezentace řešení matematické úlohy z matematické olympiády podle zadání vyučujícího.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK