PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výchova zážitkem - OKVP14001
Anglický název: Experiential Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Neslučitelnost : OKB2314101, OKB2317001
Anotace -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
V kurzu budeme teoretické znalosti zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení čerpat z praktických zážitkových programů se studenty, tak zároveň vytvářet metodický základ pro budoucí praxi studentů. Výuka je vedena formou zkušenostního učení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

Seznámit studenty s pojmy, cíli a prostředky zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (18.05.2018)

Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.

Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL

Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál.

PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání.  http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv

Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno.

RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

 rozšiřující:

•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In  Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.09.2017)

účast na výuce, test, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné

Sylabus -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2010)

Obsah kurzu

pojetí pojmu zážitková pedagogika

cíle ZP jako výchovy prožitkem, cíle didaktické

potřeba aktivních prostředků výchovy - učení, globální výchova,holistický přístup

proces učení, Kolbův cyklus učení, metodologie ZP (motivace, akce, zpětná vazba)

hra - život jako, reflexe

osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence

skupina, kooperace, vedení, role

determinace správné volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti),dramaturgie

osobnost lektora, učitele, instruktora, syndrom vyhoření

zdroje:

výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod.)

dramatická výchova, dramaterapie

artefiletika

arteterapie (Etický kodex arteterapeuta )

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK