PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení a chování - OKO133245
Anglický název: Specific learning difficulties and behavior disorders
Zajišťuje: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Bohumila Toupalová
Záměnnost : OKO131245
Je neslučitelnost pro: OKO131245
Je prerekvizitou pro: OKO133255
Je záměnnost pro: OKO131245
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2010)
Specifické poruchy učení. Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie. Ambidextrie. Nadání s dys. Kazuisitky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2010)

Cílem předmětu je důkladně seznámit posluchače s problematikou SPU ve školním i v mimoškolním prostředí a poskytnou infromaci o možnostech dalšího vzdělávání (samostudia), tj. seznámení s odbornou literaturou, s Českou společností DYSLEXIA, webovými stránkami atd.

Literatura
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2010)

Drtikolová, J., Koukolík, F. Odlišné dítě. Praha : Vyšehrad, 1994. 134s. ISBN 80-7021-097-4.

Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-514-1.

Sylabus
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2010)

I. Základní terminologie (ADHD syndrom, SPU, dyslexie, dysgrafie, slovní slepota). Definice, diagnostika a možnosti poradenství SPU. Seznámení s literaturou.

II. Dvě kasuistiky dítěte s dyslexií (Dan, Katka).

III. SPU a škola. Jak vzdělávat dítě s dyslexií. Responsibilita. Sebevědomí v kolektivu české školy. Role rodičů a rodiny.

IV. Sociální aspekty. Neúspěšné dítě. Autoagresivita, depivace, agresivita, negativní sociální projevy, přeskokové chování.

V. Výzkum v oblasti SPU a další směřování péče o žáka s SPU. Oční pohyby. Mozek a jeho odchylky.

VI. Kompenzace. Příklady dobré praxe - osobnosti s SPU. Kdy kompenzace nefunguje. Testy a hodnocení spravedlivé k hendikepu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK