PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a didaktika výtvarné výchovy II. - OKO133235
Anglický název: Art education and didactics of art education II.
Zajišťuje: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Záměnnost : OKO131235
Je neslučitelnost pro: OKO131235
Je prerekvizitou pro: OKO133265
Je záměnnost pro: OKO131235
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)
vstup do problematiky výtvarné výchovy jako oblasti propojování různých myšlenkových a filosofických impulsů. Výtvarná výchova jako prostor konfrontace mnoha úrovní vnímání světa. Paralely s výtvarným uměním. Svět jako prostor pro nacházení impulsů pro tvorbu. Obraz jako konkrétně definovaná část světa. Vizuální kultura a vizuální gramotnost. Výuka výtvarné výchovy na různých typech škol. Fotografie jako fenomén vizuální kultury, tvorby a umělecké produkce, fotografie v koncepci současné výtvarné výchovy
Cíl předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

permanentní nahlížení filosofických, sociálních, psychologických a kulturních kontextů vzdělávání jako předpoklad porozumění světu, latentnost a nezřetelnost jevů a pokusy o jejich ?záchranu", renesanci, spojovatelnost a propojovatelnost v rámci (mezi)oborových okruhů, obohacování dosavadní ?vědomostní" výbavy v rámci širších mezioborových problémů a schopnost jejich reflexe a využívání v rámci vnímání současného světa, aplikace podnětů do koncepce výtvarné výchovy

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

ABRAMS, M. H.: Zrcadlo a lampa, romantická teorie a tradice estetického myšlení,

Triáda, 2001, ISBN 80-86138-12-7

ANZENBACHER, A.; Úvod do filozofie. 2. vyd. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-26038-1.

AUMONT, J.: Obraz, AMU, Praha, 2005, ISBN 80-7331-045-7

BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova, Masarykova univerzita v Brně, 2002,

ISBN 80-210-3029-1

BARROW, J. D.; Teorie všeho. Praha: 1996.

BARROW, J. D.; Vesmír plný umění. Brno: Jota, 2000.

BENJAMIN, V.; Dílo a jeho zdroj. Praha: 1979.

BORECKÝ, V.; Imaginace a kultura. Praha: 1996.

BUSELLE, M.; Jak lépe fotografovat: fotografie krajiny. Praha: Slovart, 1999.

BYSTŘICKÝ, J.; Virtuální a reálné. Praha: Sofis, 2002.

CÍLEK, V.; Krajiny vnější a vnitřní. Praha: 2002.

FINK, E.; Hra jako symbol světa. Praha: 1993.

FISCHER, R.; Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1999.

FLUSSER, V.; Příběh ďábla. Praha: GemaArt, 1997.

HOGENOVÁ, A.: K filosofii výkonu, EUROFLEX BOHEMIA, Praha 2005,

ISBN 80-86861-35-X

KOŤÁTKO, P.; Význam a komunikace. Praha: Filosofia, 1998.

KOUKOLÍK, F.; Mozek a jeho duše. 1. vyd. Praha: Makropulos 1997. ISBN 80-901776-1-1.

KURIC, J.; Psychologie vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi.

Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1986, ISBN 55-974-86.

MALINA, J.a kol.; O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Brno: MU a Praha: Svoboda, 1993.

McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991.

MÉDIA A OBRAZNOST, sborník symposia České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, 2000

MERLEAU-PONTY, M.; Práce oka. 1. vyd. Praha: Obelisk, 1971.

MERLEAU-PONTY, M.; Viditelné a neviditelné. Praha: 1998.

PATOČKA, J.; Filosofie výchovy. Praha: Ped F UK, 1991.

PECHAR, J.; Prostor imaginace. Praha: 1992.

POSTMAN, N.; Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. 2. vyd. Praha:

Mladá fronta, (1999) 2000.

SCRUTON, Estetické porozumění, 2005

ZUSKA, V.: Umění, krása, šeredno. Karolinum, Praha, 2003, ISBN 80-246-0540-6

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

pravidelná účast na seminářích, zpracování vybraného tématu v požadované formě a kvalitě, podrobné požadavky k úspěšnému absolvování kurzu jsou oznámeny studentům na prvním setkání v semestru

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

vstup do problematiky výtvarné výchovy jako oblasti propojování různých myšlenkových a filosofických impulsů. Výtvarná výchova jako prostor konfrontace mnoha úrovní vnímání světa. Paralely s výtvarným uměním. Svět jako prostor pro nacházení impulsů pro tvorbu. Obraz jako konkrétně definovaná část světa. Vizuální kultura a vizuální gramotnost. Výuka výtvarné výchovy na různých typech škol. Fotografie jako fenomén vizuální kultury, tvorby a umělecké produkce, fotografie v koncepci současné výtvarné výchovy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK