PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Kulturní propedeutika - OKO131241
Anglický název: Cultural propaedeutics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Marie Hanzová, CSc.
Neslučitelnost : OKO133241
Prerekvizity : OKO131111
Záměnnost : OKO133241
Je záměnnost pro: OKO133241
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Přehled českých kulturních dějin a jejich souvislost s dějinami evropskými. Přednášky a semináře se budou věnovat i praktickému využití dějin kultury při výchově dětí a mládeže (poznání svátků, kulturních tradic, vliv a působení křesťanství a dalších náboženství, vývoj písemnictví, architektury a výtvarného umění). Důraz bude kladen zejména na významná období českých dějin (počátky české státnosti, kultura ve středověku, doba Karla IV., renesance, baroko, národní obrození, konec 19. a začátek 20. století). Největší pozornost bude věnována kultuře 20.století (myšlenkové a umělecké směry, divadlo a film, každodenní setkávání s kulturou v našem životě).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.12.2010)

Předmět by měl poskytnout přehled kulturních dějin českého státu a národa v mezinárodním kontextu a nové pohledy na

problémy v současném umění. Tyto teoretické základy by absolventi kurzu měli umět aplikovat v praxi (např. organizace

vycházek do muzeí a galerií apod.).

Literatura
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)

1. Základní literatura

Augusta, P. a kol.: Kdo byl kdo v našich dějinách do roku 1918. Praha, Libri 1993.

Beneš, Z.: Praha v zastavení času. Praha, Práce 1996.

Čornej, P. a kol.: Dějiny zemí Koruny české I., II. Praha, Paseka 1992.

Čornej, P. a kol.: Kdy, kde, proč a jak se stalo v českých dějinách. Praha, Reader´s Digest Výběr 2001.

Dülmen, R.: Kultura a každodenní život. Dům a jeho lidé. Praha, Argo 1999.

Hrubeš, J. - Hrubešová, E.: Pražské domy vyprávějí. Praha, Academia 2000.

Karpatský, D.: Malý labyrint literatury. Praha, Albatros 2001.

Menzl, V. a kol.: Křižovatky 20. století. Praha, Naše vojsko 1990.

Pávková, J. a kol.: Pedagogické ovlivňování volného času. Praha, Portál 2008.

Petráň, J.: Dějiny hmotné kultury. Kultura každodenního života, 1. a 2. díl. Praha, Karolinum 1995, 1997.

Petráňová, L.: Domovní znamení staré Prahy. Praha, Panorama 1988.

Škoda, E.: Tři tucty toulek Prahou. Praha, Oskar - film, spol. s r. o. 1994

Štefánková, J.: Procházky Prahou. Praha, Albatros 1987.

Vykoupil, L.: Slovník českých dějin. Brno, Georgetown 1994.

2. Rozšiřující literatura:

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Gotický sloh. Praha, Levné knihy 2005.

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Renesance. Praha, Levné knihy 2005.

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Baroko. Praha, Levné knihy 2005.

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Klasicismus. Praha, Levné knihy 2005.

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Secese. Praha, Levné knihy 2005.

Dvořáček, P.: Architektura českých zemí - Moderní architektura. Praha, Levné knihy 2005.

Hanzová, M.: Čteme dětem a s dětmi. Praha, Fortuna 1992.

Hanzová, M.: SMS literatura. Praha, Albatros 2009.

Hrušková, M. - Turek, J.: Památné stromy. Nakladatelství Silva Regina 1995.

Kovářík, V.: Literární toulky po Čechách. Praha, Albatros 1994.

Pavelka, J. - Pospíšil, I.: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno, Georgetown 1993.

Pennick, N.: Rok, tradice a svátky. Praha, Dita 1994.

O světě:

Encyklopedie HISTORIE SVĚTA ( úplný chronologický průvodce dějinami lidstva). Z anglického originálu přeložili PaedDr. Jan Pochylý a Veronika Půrová. Praha, Cesty 2001.

O Praze:

Fischer, J. - Fischer, O.: Pražské mosty. Praha, Academia 1985.

Foto: Macht, J. - text: Sadek, V. - Šedinová, J.: Pražské GHETTO. Praha, Olympia 1991. 

Mika, Z. a kol.: Dějiny Prahy v datech. Praha, Mladá fronta, 1999.

Plicka, K. - Poche, E.: Procházky Prahou - Fotografický průvodce městem. Praha, Panorama 1982.

Poche, E. - Preiss, P.: Pražské paláce. Praha, Odeon 1973.

Sheufler, P.: Praha 1848 - 1914. Praha, Panorama 1984.

O Pražském hradu:

Croy, J.: Zámek Lány - Interiéry. Praha, Správa Pražského hradu 2006.

Kadlec, F.: Zlatá ulička. Praha, Správa Pražského hradu 1999.

O regionech (příklady):

Popílek, Z., Štěpánová, Z.: Karlovy Vary před sto lety a dnes. Plzeň, vydáno vlastním nákladem 2005.

Prošek, J.: České středohoří. Praha, ČTK Pressfoto 1980.

Reich, J. - Mohyla, O.: Posázaví. Praha, ČTK Pressfoto 1988.       

atd.

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (04.07.2017)

·        účást na akci

zpracování úkolů podle studijních materiálů a zadané literatury

·         zpracování projektu "návštěva galerie", "návštěva muzea", návštěva výstavy",

            "historická procházka městem" apod.

·         zpracování projektu "prožitkový týden" - výzdoba místnosti (družiny, školy) a  volba oděvů a dalších předmětů podle určitého historického období, u příležitosti lidových či náboženských svátků, pro poznání odlišných etnik apod.

Sylabus -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.12.2010)

Obsahové zaměření:

Přehled českých kulturních dějin a jejich souvislost s dějinami evropskými. Přednášky a semináře se budou věnovat i

praktickému využití dějin kultury při výchově dětí a mládeže (poznání svátků, kulturních tradic, vliv a působení křesťanství

a dalších náboženství, vývoj písemnictví, architektury a výtvarného umění). Důraz bude kladen zejména na významná

období českých dějin (počátky české státnosti, kultura ve středověku, doba Karla IV., renesance, baroko, národní

obrození, konec 19. a začátek 20. století). Největší pozornost bude věnována kultuře 20.století (myšlenkové a umělecké

směry, divadlo a film, každodenní setkávání s kulturou v našem životě).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK