PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Sociální a pedagogická psychologie - OKO131123
Anglický název: Social and educational psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: OKBPV13002
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKO133223
Záměnnost : OKBPV13002, OKO133223
Je záměnnost pro: OKBPV13002, OKO133223
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)
Cílem kurzu je získat představu o předmětu, metodologii a hlavních teoriích sociální a pedagogické psychologie a osvojit si psychologickou perspektivu vůči školní realitě. Obsah kurzu tvoří následující témata: - vymezení disciplín - rodinná a školní socializace, interakce mezi školou a rodiči - kognitivní a sociální učení - vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení - sociální role, konflikty rolí, identita - sociální skupiny, dynamika a struktura, vedení, školní třída - sociální komunikace, verbální a neverbální - sociální vnímání a poznávání, stereotypy a předsudky - interakce mezi učitelem a žákem, pojetí žáka - motivace k učení, diagnostika a rozvoj - příčiny školní neúspěšnosti, socio-kulturní handicapy - učitelská profese, psychologická náročnost
Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

Bendl, S. - Kucharská, A.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha, PedF UK 2008.

Čáp, J.: Psychologie vyučování a učení. Praha, Karolinum 1994.

Výrost, J. - Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství 1997.

Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia 1999.

Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1992.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha, SPN 1988.

"Rodina a škola". Časopis Pedagogika. 1999, 1. Monotem. číslo.

Vágnerová, M. - HadjMoussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, Karolinum 2004. (kapitola S. Štecha)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK