PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů - OKNZ0P110B
Anglický název: Professional Development and Further Education of Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Jana Kohnová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ0P101A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)
Kurz má poskytnout základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání čitelů. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

Studenti prokáží základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)

Distanční forma výuky

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu online. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (20.02.2021)

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 182 str. lSBN 80-7290-148-6.

Kohnová, J. a kol. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školníhi vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 364 str. ISBN 978-80-7290-625-3.

Kohnová, J. (2009). Další vzdělávání učitelů. In: Průcha Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009. str. 413-418. ISBH 978-80-7367-546-2.

Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

základní pojmy a teoretická východiska profese učitele

další vzdělávání učitelů v kontextu vzdělávání dospělých

legislativa a současný stav DVU v ČR

další vzdělávání učitelů v zahraničí

typy DVU, formy, metody a zaměření

zdroje dalšího vzdělávání učitelů, MOOC

institucionální struktura, organizace podílející se na DVU

mentoring a profesní podpora začínajících učitelů

kritéria kvality vzdělávacího programu DVU

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

Seminární práce, ve které studenti prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK