PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teorie a výzkum ve výtvarné výchově - OKNW1V112A
Anglický název: Theory and Research in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNW1V101A
Je prerekvizitou pro: OKNW1V122A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.10.2018)
Kurs seznamuje se základním metodologickým a epistemologickým pozadím výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí základní výzkumné zakotvení (kvantitativní a kvalitativní), s důrazem na aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu v oboru. Jde o tři základní roviny, které se prolínají: a) Oblast vizuální kultury, jejích praxí a teorie: analýza kulturního artefaktu – výtvarné dílo/výtvarná výpověď, sebe-reflexivita uměleckých médií, procesy vzniku díla, jeho současné podoby a funkce; b) Výzkum tzv. pedagogického díla a didaktické znalosti obsahu, praxe a teorie: status autora – umělce, pedagoga, žáka ve vzájemných interakcích, pedagogické reflexe výukových situací, analýza dialogu, analýza diskursu, modality pedagogické transformace kulturních obsahů, role institucí a kurikulárních rámců, atd. c) Principy pedagogické komparatistiky ve výzkumu výtvarné výchovy a možnosti trans-kulturních uměleckých transferů a transkulturní pedagogiky ve VV. Hybridní a interdisciplinární modely výzkumu ve VV.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.10.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

ADDISON, A.: Who is Agraid of Signs and Signification? iJADE. © NSEAD /Blackwellpublishing Ltd. © The JADE  Vol. 18 (1), 1999.  (Překlad Zuzana Proksová : Kdo se bojí znaků a významů? Obrana sémiotiky a jejího místa v osnovách pro výtvarnou výchovu a design na druhém stupni škol. Dostupné na http:// www.vuppraha.cz  FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN  978-80-7319-076-7 Kapitola o výzkumu, str. 303 – 315.  FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In Horáček, R., Zálešák, J. (eds.) Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova.  Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy university, svazek č. 101. Brno: Masarykova universita, Katedra výtvarné výchovy, 2007. Str. 177-181. ISBN 978-80-210-4371-8.  FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání.  UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-6633. Str. 37 – 54. IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-based research in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge.  REICHEL, J.: Kapitoly metodologie sociálních výkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6 SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8  TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. (et al.): Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Ed. řada Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky 

JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68  JIRSA, J. (ed.) Idea university. Praha, Academia 2015 ISBN 978-80-200-2375-9 FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2 ELLIOT, J. (2001). Action Research for Educational Change: Developing Teachers and Teaching. Milton Keynes: Open University Press. ISBN 0-335-09698-1  HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005   MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4 MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz  MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234  SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.  VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1 Online podpora – rubriky výzkumných designů v konkrétních projektech KVV PedF UK:  www.image-identity.eu www.gamuedu.cz www.creativeconnexions.eu Výzkumné zprávy řešitelů GAUK, PRVOUK a doktorské disertace, dostupné online: (Kotzmannová, Ovčáčková, Havlásek Tatarová, Fišerová, Galajdová Přikrylová)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.10.2018)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK