PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika školního věku - OKNS1S106A
Anglický název: Special education at school age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNS1S101A
Záměnnost : OPNS1S106A
Je prerekvizitou pro: OKNS1S109A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)
Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje ve školním věku, typy znevýhodnění ve školním prostředí, edukace, školní podpora, speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita, školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty, stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, současná školská legislativa. Vzdělávání žáků se SVP, systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP, speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben. Odlišnost v běžném školním prostředí - akceptace, nonakceptace. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2019)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.Osvojit si aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, hodnocení, postavení speciálního pedagoga v edukaci.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. A kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004.         ISBN 80-7312-038-0.

KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.

Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012.

MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2001.

Zákon č. 109/2002 Sb., novela z.č. 333/2012 Sb.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (24.02.2020)

Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku.

Současná legislativa.

Analýza podpůrných opatření.

Školy a školská poradenská zařízení.

Osobnost speciálního pedagoga.

Činnost asistenta pedagoga.

Mezinárodní klasifikace MKN-10, Klasifikace ICF (2001).

Diagnostika poruch chování dle MKN-10, diagnostické přístupy v zařízeních pro děti a mladistvé s poruchami chování.

Současná legislativa při řešení ústavní, ochranné výchovy, extrémních poruch chování.

Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace)

Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, žáky s odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.02.2020)

Účast na cvičení – nastudovaná literatura a legislativa.
Písemný test -  k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65% správných odpovědí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK