PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu I - OKNQ2P101A
Anglický název: Methodology of Educational Research I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Korekvizity : OKNQ2P102A, OKNQ2P103A
Je korekvizitou pro: OKNQ2P102A, OKNQ2P103A
Je prerekvizitou pro: OKNQ2P117B, OKNQ2P116B, OKNQ2P104A, OKNQ2P126C
Je záměnnost pro: OKNQ1P104A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (24.09.2017)
Kurz připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice. Studenti se učí samostatně zpracovávat data pomocí statistických metod v softwarech Gretl a R. Obsah kurzu je rozdělen do dvou částí - metody pedagogického výzkumu a statistická analýza dat. V první části jsou např. diskutovány charakteristiky kvalitativního a kvantitativního výzkumu, hlavní kroky ve výzkumu a vybrané nástroje pro sběr dat. Jsou diskutovány i mezinárodní srovnávací výzkumy v oblasti vzdělávání (PISA, TIMSS, CIVED atd.). V druhé části jsou studenti seznámeni se základy deskriptivní statistiky (četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat) a inferenční statistiky (testování hypotéz a lineární regrese) na vybraných příkladech a s ukázkou zpracování dat v statistických softwarech Gretl a R. Studenti jsou seznámeni i s přípravou a (statistickou) analýzou didaktických testů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (24.09.2017)

Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni samostatně provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu a kriticky hodnotit české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání. Dále se naučí analyzovat data pomocí vybraných statistických metod v softwarech Gretl a R a statisticky analyzovat didaktické testy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (24.09.2017)
    • Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008.

 

    • Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.

 

    • Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004.

 

    • Hinkle, D.E., Wiersma, W., Jurs, S.G. Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin, 2003.

 

    • Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

 

    • Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.

 

    • Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005

 

    • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (19.12.2021)

Zápočet

  • písemný návrh na provedení vlastního výzkumu

Zkouška

  • výsledek zkoušky: 60 % tvoří písemná zkouška a 40 % známky tvoří seminární práce (odborný článek s realizaci vlastního výzkumu)
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (24.09.2017)
    • Kvalitativní a kvantitativní pedagogický výzkum - jejich charakteristika a porovnání a nejčastěji využívané typy těchto výzkumů.

 

    • Vymezení hlavních kroků ve výzkumu (stanovení výzkumného problému, studium literatury, výběr participantů, sběr dat, analyzování a interpretování dat, psaní výzkumné zprávy).

 

    • Charakteristika dobrého výzkumného tématu.

 

    • Dotazník - jeho kontrukce a příklady dotazníků využívané v pedagogickém výzkumu.

 

    • Pozorování - příklad strukturovaného pozorování a jeho využití v pedagogickém výzkumu.

 

    • Typy škál pro měření postojů - Likertova, bipolární a hodnotící škála.

 

    • Pojmové mapování.

 

    • Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání - organizace pořádající tyto výzkumy, výzkumy TIMSS a PISA a porovnání jejich cílů, testované populace a testových úloh, výsledky českých žáků v čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.

 

    • Deskriptivní statistika - četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat.

 

    • Inferenční statistika - základní populace, náhodný výběr, normální rozdělení, testování hypotéz, chyba prvního a druhého druhu, p-hodnota. T-test, F-test, chí-kvadrát test, jednorozměrná lineární regresní analýza.

 

    • Analýza dat s využitím popsaných metod deskriptivní a inferenční statistiky ve volně stáhnutelných statistických softwarech Gretl a R.

 

    • Didaktické testy - druhy didaktických testů, typy testových úloh, konstrukce didaktického testu, vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost a analýza distraktorů, validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet, standardizace testu, příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely srovnávání testů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK