PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Gender a škola - OKNPP13157
Anglický název: Gender and School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNPP13101
Je neslučitelnost pro: OKN2314501
Je záměnnost pro: OKN2314502, OKNZ0Q132B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2013)
Cílem kurzu je představit genderovou perspektivu vůči sociální realitě a dále specificky vůči školnímu vzdělávání a úlohu školy v genderové socializaci. Studentky a studenti se seznámí s genderovým rozměrem v jednotlivých oblastech společenského života a následovně v životě školy tak, aby rozuměli strukturálním omezením prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. V rámci semináře budou diskutována různá pojetí genderové rovnosti, a to v kontextu jednotlivých pedagogických přístupů a aktuálních podmínek českého školství.
Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2013)

Smetáčková, I. a kol. (2006). Gender ve škole. Příručka pro současné a budoucí vyučující. Praha: Otevřená společnost, o.p.s.

Renzetti, C. M.; Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.

Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.

Valdrová, J. (2006). Gender a společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 

Kimmel, M. S. (2000). The Gendered Society. New York: Oxford University Press.

Bem, S. (1993). The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. New Haven: Yale University.

Bourdieu, P. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.

Sylabus
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2013)

V průběhu kurzu bude pozornost věnována následujícím tématům:

 

1) Vymezení základních pojmů - gender, genderové role, genderová identita, genderový stereotyp, biologický esencialismus, sociální konstruktivismus, konstrukce a dekonstrukce genderu, genderová rovnost atd.

2) Biologická podmíněnost mužů a žen - vztah biologického pohlaví a genderu

3) Dějiny feministického hnutí

4) Proces budování genderové identity 

5) Genderové stereotypy v médiích

6) Soukromá a veřejná sféra - trh práce a domácnost 

7) Genderovanost fyzického prostoru

8)Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci

9) Genderové zatížení obsahu vzdělávání

10) Genderové zatížení pedagogické komunikace

11) Genderové zatížení školních výsledků a vzdělávacích trajektorií

12) Pojetí genderové rovnosti ve vzdělávání

13) Aktivity státní, neziskové a akademické sféry v ČR

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK