PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka pro žáky s SVP - OKNC2C116B
Anglický název: Didactics of Czech Language for Pupils with Specific Educational Needs
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNC2C117B
Je neslučitelnost pro: OKNC2C117B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku ČJ u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou jazykového vyučování a slohu u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu (především u žáků se zrakovým postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky ČJ.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (16.02.2021)

V případně prezenční výuky probíhá seminář standardním způsobem v místnosti dle rozvrhu. V případě distanční výuky bude výuka realizována prostřednictvím MS Teams. Na setkání bude zaslán pokyn k připojení (odkaz na MEET), a to nejpozději den před konáním seminárního setkání. Kopie odkazu bude zaslána hromadným emailem přes SIS a bude vložena i zde, aby se mohl každý připojit.

 

https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_NDY0YzU3YTEtMDMxMS00MjU4LTk2OWUtMWI5YTJmNjBhZWE5%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=79adaec1-db87-419c-bc1a-2dc96efcc5ea&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Literatura

Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ.,Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (s. 191–211). Praha: Karolinum.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK: Praha.

Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D&H.

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov : Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Kolektiv autorů. (2014). Praktické metodické postupy při edukaci dětí a žáků s PAS. Brno: ZŠ Brno, Štolcova.

Kratochvílová, J. a kol. (2012). Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha : Fortuna.

odborné časopisy - např. Didaktické studie, Speciální pedagogika aj.

Časopisecké příspěvky:

Pišlová, Simona. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, 22(3), s. 241–247.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Elišková, K. (2018). K výuce českého jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, 10(1), s. 135–144.

Eliášková, K. (2019). Prostředky neverbální komunikace v mluvních projevech žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 11(1), 157–164.

Doporučené internetové zdroje:

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Maturita bez handicapu: Podrobná charakteristika uzpůsobení podmínek. Nová maturita [online]. Praha, 50 s. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/maturita-bez-handicapu-1404033473.html

Plány IVP a PLPP: Šablony formulářů ke stažení. Metodický portál RVP [online]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466

 

V semináři může být zadávána ke studiu další či alternativní studijní literatura.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Okruhy:

Aktuální didaktické problémy jazykové výuky u žáků se SVP

Cíl a obsah integrované výuky ČJ, odborná literatura a platné kurikulární materiály

Žák se zrakovým postižením v hodině ČJ

Žák se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností v hodině ČJ,

Žák s PAS a kombinovaným postižením více vadami v hodině ČJ


(modifikované vyučovací metody, speciálně didaktické pomůcky, metodická doporučení pro výuku ČJ apod.)

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)
  1. Aktivní účast na semináři - není povolena absence
  2. Odevzdání zápočtového úkolu (kritické posouzení současných kurikulárních materiálů z českého jazyka s ohledem na žáka se SVP) - po dohodě kdykoli v průběhu semestru, nejpozději do 30.4.2021
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK