PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Etologie a sociobiologie homininů - OKNB1B119B
Anglický název: Hominin ethology and sociobiology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Záměnnost : OKN1302038
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)
Cílem je zvládnutí nejdůležitějších poznatků z etologie vyšších primátů se zvláštním zřetelem na chování a sociobiologii hominidů – tedy velkých lidoopů a člověka. Konkrétně bude věnována zvláštní pozornost zejména: Základním koncepcím behaviorální ekologie a sociobiologie, principům formování sociální struktury jednotlivých skupin primátů, komunikaci primátů, významu agonistického chování pro udržování sociální struktury, nástrojovému chování a vzniku kulturních tradic, kresebným aktivitám primátů, a problému evoluce chování a vztah k chování člověka – společné a rozdílné mechanizmy chování. Seminář poskytne vzájemně propojené informace z behaviorální ekologie a sociobiologie primátů se zvláštním přihlédnutím k významu a evoluci chování a sociální strutuře v přirozených podmínkách prostředí, a to jak u člověka. Hlavní témata jsou věnována sociálním systémům a systémům páření, evolučním procesům a adaptacím u primátů, potravnímu chování a jejich vlivu na vývoj sociální struktury u jednotlivých druhů hominidů včetně člověka. Jedním z důležitých aspektů je také rozvoj kognitivních procesů, učení a chování v souvislosti s rozvojem inteligence v ontogenezi i fylogenezi hominidů. Zvláštní důraz bude kladen na didaktické a propedeutické aspekty předmětu a jeho uplatnění ve škole, například při práci s dětmi a mládeží a také praktickému zvládnutí elementárních etologických metod a metodologii a jejich implementací do školní praxe – například základní behaviorální a sociální analýza konkrétní třídy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)

Cílem je teoretické i praktické zvládnutí nejdůležitějších poznatků z etologie vyšších primátů se zvláštním zřetelem na chování a sociobiologii hominidů – tedy velkých lidoopů a člověka s ohledem na jejich uplatnění v praxi.

 

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.03.2019)

Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 1 Evoluce, ekologie a chování primátů - Prosimii a Platyrrhina. Universita Karlova Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.
Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 2 Catarrhina - opice a lidoopi. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.
Vančatová M. 2009. Základy etologie člověka a primátů. Fakulta Humanitních Studií UK v Praze https://sites.google.com/site/vaclavvancata/etologie-primatua
Vančata V., Vančatová M. 2007. Sexuální chování primátů a jeho význam pro vznik sexuality v evoluci hominidů In. Jaroslav Malina a kol - Kruh prstenu – Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnoti, Díl 1., str 19 - 72. Akademické nakladatelství CERM, Brno. ISBN 978-80-7204-494-8. 1150 pp.
Aureli, F., de Waal, F. B. M. (Eds.). 2000. Natural conflict resolution.University of California Press,
Dunbar, R. I. M. 1988.Primate Social Systems. Cornell University Press,.
Harcourt, A. H., de Waal, F. B. M. (Eds.) 1992. Coalitions and alliances in humans and other animals. Oxford University Press,.
Kappeler, P. M. (Ed.) 2000. Primate males – causes and consequences of variation in group composition. Cambridge University Press.
Krebs, J. R., Davies, N. B. (Eds.) 1997. Behavioural Ecology – an evolutionary approach (fourth edition). Blackwell Science Ltd.
Lee, P. C. (Ed.). 1999. Comparative Primate Socioecology. Cambridge University Press.
Povinelli, D. J. 2000. Folk physics for apes – the chimpanzee’s theory of how the world works. Oxford University Press,
Smuts, B. B., Cheney, D. L., Seyfart, R. M., Wrangham, R. W., Strushaker, T. T. (Eds.) 1987. Primate Societies. The University of Chicago Press.
Van Schaik, C. P. Jandon, CH. H. (Eds.) 2000. Infanticide by males and its implications. Cambridge University Press,

 

Strudijní opory

https://sites.google.com/site/vancatanovy/eto-ekologie-a-sociobiologie-hominidua

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.03.2019)

Odevzdání tří didakticky orientovaných seminárních prací/pracovních listů nebo projektů a komentáře k videomateriálům minimálně 5 dnů před termínem rozpravy.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)

1) Úvod do předmětu primatologie, stručný přehled systematiky primátů, etologie primátů - základní definice, principy a přístupy, dála pak metodologie zkoumání chování primátů v přírodě a v zajetí
2) Základní typy chování - definice, vztahy, význam, ontogeneze chování, základní typy sociální struktury a její vytváření, životní historie - definice a význam pro vývoj chování primátů
3) Naši nejbližší příbuzní - Hominoidea - rozšíření a ekologie, giboni - malí lidoopi (Hylobatidae), pongidé - velcí lidoopi - základní definice jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie, základní adaptace, afričtí a asijští lidoopi;
4) Hylobatidae - giboni a siamangové - giboni a orangutani - chování a sociální struktura, orangutani - chování a sociální struktura, giboni a orangutanů
5) Afričtí lidoopi - gorily a šimpanzi - sociální struktura, chování a ekologie, gorila - srovnání chování, ekologie a sociální struktury jednotlivých poddruhů goril
6) Šimpanzi a jejich zvláštnosti ekologie a chování, chování a sociální struktura, šimpanz učenlivý a šimpanz bonobo- ekologie, chování a sociální struktura
7) Vliv ekologických faktorů na chování a sociální strukturu, chování primátů v zajetí - význam obohacování životního prostředí - sterilní vězení nebo imitace přírodních podmínek,
8) Vliv člověka na chování primátů v zajetí i v přírodě, vznik patologických forem chování v zajetí
9) Komunikace primátů, typy komunikace - pachová, zvuková, neverbální, symbolická - experimenty s lidoopy - komunikace s člověkem - AMESLAN (posunková řeč), symboly v komunikaci
10) Agonistické chování - agonistické chování jako komunikace,
11) Postkonfliktní chování - usmiřování a utěšování, vliv charakteru sociální struktury a ekologie na postkonfliktní chování, vytváření koalic a aliancí, příklady - paviáni, makakové a šimpanzi
12) Agresivní chování a jeho patologie, infanticida (zabíjení mláďat) a kanibalismus u primátů: patologie chování nebo reprodukční strategie? Infanticida v zajetí a v přírodě.
13) Faktory ovlivňující výskyt infanticidy - densita populace, osobní zkušenosti jedince, nestabilita sociální struktury, patologie, příklady u hulmanů, makaků, paviánů a šimp

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.03.2019)

Podmínkou pro studenty kombinovaného studia ke klasifikovanému zápočtu je odevzdání tří didakticky orientovaných seminárních prací/pracovních listů nebo projektů a komentáře k videomateriálům minimálně 5 dnů před termínem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK