PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Metody osobnostně sociálního rozvoje - OKN2317023
Anglický název: Methods of Social Personality Development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 40
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNY2P127B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN2317009
Anotace -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (12.05.2015)
Předmět otvírá problematiku spojenou s možnostmi realizace metod aktivního sociálního učení při naplňování sociálně výchovných programů. Demonstruje metodické principy, které lze používat v osobnostně sociální výchově ve školách a školských zařízeních stejně jako při osobnostním rozvoji samotných pedagogických pracovníků. Posluchači se seznámí s principy, potupy a technikami, které zkouší sami na sobě. Následně probíhá analýza realizovaných technik.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (12.05.2015)

Cílem předmětu je seznámení se základními metodami osobnostně sociálního rozvoje.

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (12.05.2015)

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.

CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0.

EYRE, L.; EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 2000. 156 s. ISBN 80-7178-360-9

HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6.

KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha : Portál, 1995. 151 s. ISBN 80-7178-032-4.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3

KOMÁRKOVÁ, R. aj. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálně psychologický výcvik.  Praha : Grada, 2001. 224 s. ISBN 80-247-0180-4.

KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén, 2005. 297 s. ISBN 80-7262-347-8

PORTMANNOVÁ, R.; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha : Portál, 1995. 71 s. ISBN 80-7178-043-X.

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany : H+H, 1998. 181 s. ISBN 80-86022-41-2.

VÝROST, S.; SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha : Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6.

VÝROST, S.; SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha : Grada, 2001. 260 s. ISBN 80-247-0042-5.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (14.07.2016)

 - minimální účast 100 % (nižší účast je akceptována pouze při doložených vážných důvodech a po předchozím projednání s vyučujícím. V tomto případě může být pro úspěšné splnění předmětu vyžadována písemná práce nebo aktivita při hodině navíc),

- vypracování referátu na dané, předmětu příslušné, téma

nebo

- příprava a prezentace sociálně psychologické techniky (hry)

Sylabus -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (12.05.2015)

 1. Tvorba pozitivního psychosociálního klimatu ve skupině dětí a mládeže.

2. Upevňování psychosociálních kompetencí potřebných pro zvládání náročných situací v osobním životě, v pedagogické práci i v práci s klienty.

3. Sociálně etické techniky využitelné v rámci širších výchovných programů a podpory zdraví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK