PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Úvod do systemického myšlení - OKN2317005
Anglický název: Introduction to Systemic Thinking
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 40
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
Předmětem je úvod do systemického myšlení, které je interdisciplinárním polem sociálních i biologických věd a vysvětluje základní pohledy konstruktivismu (využívaného v pedagogických přístupech), přibližuje teorii systemického myšlení, komunikace i poznání. Předkládá ontologii pozorovatele, způsob, kterým jedinec popisuje, když sám je součástí popisu. Vysvětluje shrnující větu: "vše řečené je řečené pozorovatelem", která vykresluje rekurzivní princip. Z něj plynou základní etické důsledky pro chápání jedince a jeho nepřevoditelnou odpovědnost za své jednání, v naší situaci, odpovědnost učitele. Metody konstruktivismu využívané v pedagogickém procesu. V seminářích je nastíněna systemická teorie komunikace v praktickém dopadu každodennosti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2013)

Cílem předmětu je vysvětlit základní pohledy konstruktivismu, přiblížit teorii systemického myšlení a komunikace i poznání.

Literatura
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)

Bertrand,Y.,Soudobé teorie vzdělávání, Praha : Portál, 1998.ISBN 80-7178-216-5

BATESON, G., Mysl/příroda. Praha : Malvern, 2006. ISBN 80-86702-19-7

SCHLIPPE,A.V., SCHWEITZER,J., Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4

LUDEWIG,K., Systemická terapie  a poradenství. Praha: Pallata, 1994. ISBN 80-901710-0-1

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2013)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu  - má 2 části: 

- 1. část klasifikovaného zápočtu - odevzdání seminární práce dle sdělených požadavků a úspěšné obhájení seminární práce (v případě neúspěchu je možné postup opakovat pouze 1x),

- 2. část klasifikovaného zápočtu - písemný test (min. úspěšnost 75 %

Sylabus -
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)

1. Teorie systemického myšlení, využití konstruktivistického přístupu ve výuce

2. Systemická teorie komunikace, její uplatnění v praktickém životě ( H.R.Maturana, H.v. Foerster, G.Bateson)

3. Metody konstruktivismu v pedagogickém procesu (výuce) v interpretaci  J.Piageta.

4. Konstruktivistické didaktické postupy (vyjadřování prekonceptů, nebo jejich odmítání)

5. Etika  systemického přístupu v našem jednání - odpovědnost.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK