PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Historie matematiky III - OKN1310N04
Anglický název: History of mathematics III
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Korekvizity : OKN2310003
Záměnnost : ON1310N004
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)
Historie diferenciálního a integrálního počtu od počátků po konec 19. století.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)

Cílem předmětu je poskytnout posluchačům učitelského studia matematiky základnou představu o historii diferenciálního a integrálního počtu. Kurz poskytuje základní informace o nejvýznamnějších postavách a hlavních etapách v dějinách analýzy.

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)
D.J. Struik, Dějiny matematiky , Praha 1963

J. Šedivý a kol. , Světonázorové problémy matematiky I -III (1983 -1985)

E.Fuchs a kol., Světonázorové problémy matematiky IV

Diedonné: Geschichte der Mathematik 1700-1900 (1985)

Kline M. Mathematical thought from ancient to modern time (1972)

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)

Přednáška.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)

Požadavkem k absolvování předmětu je alespoň 2/3-ová účast na hodinách a vypracování semestrální práce na zadané téma.

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2012)

Infinitesimální úvahy v matematice.

Cesta od Archimeda přes Cavalieriho, Pascala, Barrowa k Newtonovi.

Leibnizovy práce a prioritní spor.

Kritika základů infinitesimálního počtu a snaha Cauchyho a Bolzano o nápravu.

Podněty k vytváření teorie reálných čísel (Méray, Bolzano, Weierstrass, Kronecker, Dedekind) a teorie množin (Bolzano, Cantor)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK