PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální terapeutická podpora - OKN01S154B
Anglický název: SpecEd Therapeutic Support
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN01P152B, OKN01S145B, OKN01S146B
Záměnnost : OPN01S154B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)
Vzdělávání za pomoci zvířat. Historie a současnost. Nabídka organizací věnujících se canisterapii v České republice. Využití canisterapie k rozvíjení jemné a hrubé motoriky, jazykových dovedností (výslovnosti, rozvoji slovní zásoby, rozvoji logického myšlení) a k edukaci. Jak rozpoznat kvalitní canisterapeutickou nabídku. Welfare. Rizika přítomnosti zvířete ve třídě a jak jim předcházet.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Cíle předmětu jë:

- představit vzdělávání a aktivity za pomoci zvířat (největší pozornost je věnována především canisterapii),

- naučit budoucí resp. stávající učitele rozpoznat kvalitní nabídku a využít návštěvu canisterapeuického týmu co nejlépe k naplňování vlastních didaktických cílů,

- demonstrovat činnosti za přítomnosti vycvičeného psa.    

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Canisterapie. Galajdová Lenka, Galajdová Zdenka.

Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Jančaříková Kateřina, Havlová Jana. 

Vzdělávání za pomoci drobných živočichů. Jančaříková Kateřina, Bravencová Jana. Dostupné v pdf na této straně http://almamater.cuni.cz/seminare/drobni-zivocichove

 

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Předmět je vyučuván jako interaktivní seminář. Po celou dobu výuky je na semináři přítomen vycvičený pes.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Vzdělávání za pomoci zvířat, Canisterapie. Co canisterapie může nabídnout. Přínosy canisterapie. Jak poznat dobrý canisterapeutický tým. Rizika a jak jim předcházet rizikům. Welfare zvířat. Metodické postupuÿ v rozvíjení jemné a hrubé motoriky za pomoci psa. Metodické postupy rozvíjení jazyka (slovní zásoby, struktury jazyka, rozvoj profesního jazyka) za pomoci psa.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Po celou dobu výuky bude přítomen canisterapeutický pes. Studenti si budou některé aktivity se psem sami zkoušet. Proto je třeba mít vhodné oblečení.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Po celou dobu výuky bude přítomen canisterapeutický pes. Studenti si budou některé aktivity se psem sami zkoušet. Proto je třeba mít vhodné oblečení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Podmínkou zakončení předmětu je 100% a aktivní účast a odevzdání krátké práce dle zadání - využití zvířete při edukaci (text v rozsahu cca 1 A4).  

Studijní opory - český znakový jazyk
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.02.2018)

Viz doporučená literatura

Popř. odkaz na metodickou příručku Jančaříková, Bravencová zde:  http://almamater.cuni.cz/seminare/drobni-zivocichove

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK