PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku II - OKN01N113A
Anglický název: Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (28)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN01N104A
Záměnnost : OK0515109, OPN01N113A
Je prerekvizitou pro: OKN01N130A, OKN01N124A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání. Obsah předmětu: • Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele) • Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij) • Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů • Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV • Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan) • Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj) • Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí • Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emocionální.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (15.02.2021)

Výuka probíhá online v prostředí MS Teams v době výuky dle rozvrhu v SIS: Vybrané kapitoly z P a PV II - OKN01N113A

LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a55679d391c9a4cad899a13bc3485889b%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ca452c0-7a12-493a-a1e5-c79d88a09388&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

KÓD týmu:
b8t0qe1


Kde zadám kód?
Klikněte na Připojit se k týmu nebo vytvořit nový pod seznamem týmů a najděte kartu Připojit se k týmu pomocí kódu.

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura:

ATKINSONOVÁ, R. L. aj. Psychologie. Viktoria Publishing, 1995, s. 92-106, 557-561 a jiné. ISBN 80-85605-35-X.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: 1998. ISBN 80- 7178-216-9.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-210-4142-0.

SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-964-X.

TONUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI, UK v Praze-Pedagogická fakulta, 1991.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.

 

Doporučená studijní literatura:

ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Grada, 2010.

CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Naklad. Karolinum, 2012. ISBN 978-80-24-2057-2.

 KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi.  Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (10.01.2019)

Ústní zkouška bude souhrná za dva vyučované semestry - předměty Vybrané kapitoly I,II - vychází z předem zadaných okruhů v první části LS. Zkouška má jeden řádný termín a dva opravné.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.05.2019)

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.
Obsah předmětu:
•    Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
•    Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
•    Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
•    Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
•    Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
•    Socializace dítěte  2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)
•    Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí
•    Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (10.01.2019)

Pro studium k ústní zkoušce budou na počátku daného semestru studentům předány okruhy ke zkoušce, které zahrnují také látku předcházejícího předmětu Vybrané kapitoly z pedagogiky a předškolní pedagogiky I.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK