PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky III - OKMM1M117A
Anglický název: Mathematics education III
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMM1M109A
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)
Předmět má stejné cíle jako předměty Didaktika matematiky 1 a 2 a je jejich přímým pokračováním.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (30.09.2020)

Online výuka bude probíhat v době rozvrhu na adrese: https://el.lf1.cuni.cz/dm2

Úkoly budou zadávány prostřednictvím Moodle.

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (26.10.2020)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf)

VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky pro učitele jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.

Článek: Propedeutika analytické geometrie v rovině (Moravcová, Kaňková) - online http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/Propedeutika-analytick%C3%A9-geometrie-v-rovin%C4%9B.pdf

Práce s kartézskou soustavou (Moravcová, Robová, Kaňková) - metodický námět jako součást publikace Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost (PedF UK, 2019) - online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31 (online https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/).

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar) (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/).

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

Docházka (neúčast bude nahrazována náhradní prací).

Průběžné plnění úkolů v Moodle.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Zkouška má dvě části:

a) Písemná část se bude týkat pojmů, probíraných ve všech třech kurzech didaktiky matematiky.

b) Ústní část z látky probírané v DM3.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Kombinatorika a pravděpodobnost, Statistika, Goniometrie a trigonometrie, Analytická geometrie, Základy infinitesimálního počtu, Výroky a důkazy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK