PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Gender studies - OKBY2P134B
Anglický název: Gender studies
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Prerekvizity : OKBY2P108A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup). Zkoumá se vznik a vývoj genderového řádu v určitých kulturách a společenstvích, způsoby jeho naturalizace, jeho internalizace prostřednictvím socializace a sociální kontroly, zahrnující mj. i jeho somatizaci, symbolické násilí apod. Jedním z cílů výuky je též prohloubit schopnost kritického “čtení” diskurzů a diskurzivních strategií spjatých s genderovou problematikou.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. 56 stran. ISBN 978-80-7330-273-3.

Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 42 s. ISBN 97

Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7.

Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.

Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X.

 

Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008. ISBN 978-80-86708-69-0.

Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.04.2020)

Požadavky pro získání zápočtu:písemný test (min. úspěšnost 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.

 

Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně:

-        Vypracovat a odevzdat zápočtovou práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací.

2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v  evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze.

3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image.

4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender.

5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).

6. Jak kriticky číst diskurzivní konstrukce genderu včetně legitimizace genderových stereotypů v praktickém každodenním životě, ve školním prostředí a při výuce výchovy ke zdraví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK