PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy - OKBPV14102
Anglický název: General Theory of Education and Chapters of History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKBPP14101, OKVP17004, OKBPP14102
Je prerekvizitou pro: OKBPV14307, OKBPV14303, OKBPV14301, OKBPV14109, OKBPV14107, OKBPV14302
Anotace -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Studenti si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je též rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (14.07.2010)

Cílem kurzu je informovat studenty o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.

Literatura
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (14.07.2010)

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : UK PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

ŠTVERÁK, V.; ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-797-7.

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám.

Sylabus -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.

2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Výchova a vývoj člověka.

5. Výchova a společnost.

6. Pedagogické profese.

7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK